The emergence markets such as China, opens up new opportunities in the process of internationalization. For small and medium enterprises the international context is a challenge to be faced focusing on the mobilization and sharing of resources and market competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the value chain, both within the country of origin market, and in foreign markets. These considerations have been investigated by a research that involved firms operating in and for the Chinese market. The results suggest managerial implications confirming an evolutionary model proposed for the analysis of firms’ behavior on foreign markets.
L affermarsi di mercati quali la Cina apre nuove opportunità nel processo di internazionalizzazione. Per le piccole medie imprese il contesto internazionale rappresenta una sfida da affrontare mobilitando e condividendo risorse e conoscenze di altri attori. Ciò è subordinato all instaurazione di relazioni strategiche sul mercato sia interno, sia estero, che incidano sull intera supply chain aziendale. La tematica è stata indagata mediante una ricerca su un campione di imprese operanti su o per il mercato cinese. Il lavoro fornisce implicazioni manageriali basate su un modello evolutivo proposto per la lettura dei comportamenti delle imprese sui mercati internazionali.
Cedrola, E., Battaglia, L., Cantu', C. L., Tzannis, A., Relazioni di business Italia.Cina: quali opportunità per le piccole e medie imprese italiane, <<MERCATI E COMPETITIVITÀ>>, 2010; 4 (n.4, 2010): 45-64. [doi:10.3280/MC2010-004004] [http://hdl.handle.net/10807/7739]
Relazioni di business Italia.Cina: quali opportunità per le piccole e medie imprese italiane
Cedrola, Elena;Battaglia, Loretta;Cantu', Chiara Luisa;Tzannis, Alessandra
2010
Abstract
The emergence markets such as China, opens up new opportunities in the process of internationalization. For small and medium enterprises the international context is a challenge to be faced focusing on the mobilization and sharing of resources and market competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the value chain, both within the country of origin market, and in foreign markets. These considerations have been investigated by a research that involved firms operating in and for the Chinese market. The results suggest managerial implications confirming an evolutionary model proposed for the analysis of firms’ behavior on foreign markets.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.