Hate speech targeting women consists of cultural elements that have been internalized and accepted through a long-term process.At the same time, digital communication dynamics bring some novelties in the selection of targeting. Relevant phenomena in this regard include fast thinking in social web, trivialization of content, the emergence of new standards of knowledge mediation (algorithmic logic), emotional illiteracy and the spiral of silence. Sexist hate speech should be interpreted as a media-educational challenge within the framework of Onlife Citizenship, educating “spectators” in both consumption and production. In this con-text, projects that utilize Peer & Media Education prove to be effective, especially among younger people.
L’hate speech che prende di mira le donne è costituito da elementi culturali introiettati e accettati nel nostro “senso comune” da un processo di lungo periodo. Al tempo stesso le dinamiche comunicative del digitale comportano alcune novità nell’elezione a bersaglio. Sono rilevanti fenomeni come il pensiero veloce, la banalizzazione dei contenuti, l’affermarsi di nuovi canoni di me-diazione del sapere (le logiche algoritmiche), l’analfabetismo emotivo, la spirale del silenzio. L’hate speech sessista va interpretato come sfida mediaeducativa nella prospettiva della Cittadinanza onlife, educando gli “spettautori” al tempo stesso alla fruizione e alla produzione; in questo quadro, specialmente tra i più giovani, si rivelano efficaci i progetti che ricorrono alla Peer&Media Education.
Pasta, S., (S)parlare delle donne nel web sociale: l’hate speech sessista e le sfide per la Cittadinanza onlife. Speaking ill about women on the social web: sexist hate speech and the challenges for Onlife Citizenship, <<WOMEN & EDUCATION>>, 2024; (4): 33-39 [https://hdl.handle.net/10807/301936]
(S)parlare delle donne nel web sociale: l’hate speech sessista e le sfide per la Cittadinanza onlife. Speaking ill about women on the social web: sexist hate speech and the challenges for Onlife Citizenship
Pasta, Stefano
2024
Abstract
Hate speech targeting women consists of cultural elements that have been internalized and accepted through a long-term process.At the same time, digital communication dynamics bring some novelties in the selection of targeting. Relevant phenomena in this regard include fast thinking in social web, trivialization of content, the emergence of new standards of knowledge mediation (algorithmic logic), emotional illiteracy and the spiral of silence. Sexist hate speech should be interpreted as a media-educational challenge within the framework of Onlife Citizenship, educating “spectators” in both consumption and production. In this con-text, projects that utilize Peer & Media Education prove to be effective, especially among younger people.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Women&Education 033-039+-+7+Pasta.pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
695.31 kB
Formato
Adobe PDF
|
695.31 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.