Digital citizenship can be declined as a set of rights and responsibilities, as identity and as participation. The implementation of Law 92/2019 continues the reflection on the ways in which the Italian school can prepare students to become active and aware citizens in a democratic society characterized by increasingly rapid changes. There is a need for teacher training capable of answering the educational questions posed by the transformations at the time of the onlife and based on continuous updating, also in a digital key, in order to enable students to become digital citizens: from passive consumers to critical consumers and responsible producers. With this in mind, this paper presents the experimental project “Digital Civic Education. A hypothesis for Primary School,” a research-intervention that had the research objective of fostering the acquisition and exercise skills in the context of Onlife Citizenship.
La cittadinanza digitale si può declinare come insieme di diritti e di responsabilità, come identità e come partecipazione. L’attuazione della legge 92/2019 continua la riflessione sulle modalità con cui la scuola italiana può preparare gli studenti a diventare cittadini attivi e consapevoli in una società democratica e caratterizzata da cambiamenti sempre più rapidi. Si rende necessaria una formazione docente in grado di rispondere agli interrogativi educativi posti dalle trasformazioni al tempo dell’onlife e basata sull’aggiornamento continuo, anche in chiave digitale, al fine di permettere agli studenti di diventare cittadini digitali: da consumatori passivi a consumatori critici e produttori responsabili. In questa prospettiva, in questo contributo si presenta il progetto sperimentale “Educazione Civica Digitale. Un’ipotesi per la Scuola Primaria”, ricerca-intervento che ha avuto l’obiettivo di favorire l’acquisizione e l’esercizio di competenze nel quadro della Cittadinanza Onlife.
Pasta, S., Garbui, M. C., Pelizzari, F., Cittadinanza onlife alla Scuola Primaria. Uno studio per progettare l’Educazione Civica Digitale, <<RICERCAZIONE>>, 1; (15): 99-113. [doi:10.32076/RA15106] [https://hdl.handle.net/10807/246414]
Cittadinanza onlife alla Scuola Primaria. Uno studio per progettare l’Educazione Civica Digitale
Pasta, Stefano
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;Garbui, Maria CristinaSecondo
Writing – Original Draft Preparation
;Pelizzari, FedericaUltimo
Writing – Original Draft Preparation
2023
Abstract
Digital citizenship can be declined as a set of rights and responsibilities, as identity and as participation. The implementation of Law 92/2019 continues the reflection on the ways in which the Italian school can prepare students to become active and aware citizens in a democratic society characterized by increasingly rapid changes. There is a need for teacher training capable of answering the educational questions posed by the transformations at the time of the onlife and based on continuous updating, also in a digital key, in order to enable students to become digital citizens: from passive consumers to critical consumers and responsible producers. With this in mind, this paper presents the experimental project “Digital Civic Education. A hypothesis for Primary School,” a research-intervention that had the research objective of fostering the acquisition and exercise skills in the context of Onlife Citizenship.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pasta+et+al._Cittadinanza+online+in+scuola+primaria.pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.