The emergence of production and consuption markets such as China, opens up new opportunities for success of internationalization. For SMEs the international context is a challange to be faced by leveraging on strategic and opertional marketing instruments and focusing on the mobilization and sharing of marketing resources and market competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the value chain, both within the country of origin market, and in foreign markets. These considerations have been firstly investigated by a survey on a sample of 288 Italian SMEs, operating in and for the Chinese market, with a quantitative questionnaire. In a second step in-depth interviews have been realized to deeply explore market relationships. The results suggest managerial, organizational and marketing implications, as well as some considerations confirming an evolutionary model proposed for the analysis of firms' behaviour on foreign market

L'affermarsi di mercati di produzione e consumo quali la Cina apre nuove opportunità di successo nel processo di internazionalizzazione. Per le piccole medie imprese (PMI) il contesto internazionale rappresenta una sfida da affrontare facendo leva su strumenti di marketing sia strategico, sia operativo e agendo in particolare sulla mobilitazione e sulla condivisione di risorse di marketing e conoscenze dei mercati di altri attori. Questo è subordinato all instaurare relazioni strategiche che incidano sull intera catena del valore aziendale, sia sul mercato interno del sistema paese di origine, sia sui mercati esteri. Tali considerazioni sono state indagate mediante una ricerca su un campione di 288 PMI italiane, operanti sul o per il mercato cinese, alle quali è stato somministrato un questionario quantitativo a risposte chiuse. Successivamente sono state svolte interviste in profondità, limitatamente ad alcune situazioni di eccellenza. Il lavoro fornisce implicazioni manageriali e di marketing nonché alcune considerazioni confermative di un modello evolutivo proposto per la lettura dei comportamenti delle imprese sui mercati internazionali.

Cedrola, E., Battaglia, L., Cantu', C. L., Tzannis, A., Le piccole e medie imprese italiane in Cina. Verso un nuovo approccio di marketing, in The Proceedings of 9th International Conference Marketing Trends, (Venezia, 21-23 January 2010), Università Ca Foscari, Venezia 2010: 1-29 [http://hdl.handle.net/10807/19706]

Le piccole e medie imprese italiane in Cina. Verso un nuovo approccio di marketing

Cedrola, Elena;Battaglia, Loretta;Cantu', Chiara Luisa;Tzannis, Alessandra
2010

Abstract

The emergence of production and consuption markets such as China, opens up new opportunities for success of internationalization. For SMEs the international context is a challange to be faced by leveraging on strategic and opertional marketing instruments and focusing on the mobilization and sharing of marketing resources and market competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the value chain, both within the country of origin market, and in foreign markets. These considerations have been firstly investigated by a survey on a sample of 288 Italian SMEs, operating in and for the Chinese market, with a quantitative questionnaire. In a second step in-depth interviews have been realized to deeply explore market relationships. The results suggest managerial, organizational and marketing implications, as well as some considerations confirming an evolutionary model proposed for the analysis of firms' behaviour on foreign market
2010
Italiano
The Proceedings of 9th International Conference Marketing Trends
International Conference Marketing Trends
Venezia
21-gen-2010
23-gen-2010
978-2-9532811-1-8
Cedrola, E., Battaglia, L., Cantu', C. L., Tzannis, A., Le piccole e medie imprese italiane in Cina. Verso un nuovo approccio di marketing, in The Proceedings of 9th International Conference Marketing Trends, (Venezia, 21-23 January 2010), Università Ca Foscari, Venezia 2010: 1-29 [http://hdl.handle.net/10807/19706]
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