The development of interorganizational relationships between franchisor and franchisee, and among franchisees, is the premise of national and international franchising development. This is the base to reach a competitive advantage. Through relationships organizations can share tangible and intangible resources. Relationships are driven by interdependeces and create these ones. Considering the generator of interdependences, a critical role is taken by technology. The management of innovation technology implications is coherent with B2B context, characterized by complexity, interaction and relationships. Technology support relationships with customers but also with providers, and other actors. This implications require a process reengineering considering internal process (training, education…) and external ones (procurement, selling…). Which web’s potentialities have been used in the franchising net? We will analyse the results of a research referred to 305 web site of international franchisor.
Lo sviluppo di relazioni interorganizzative tra franchisor-franchisee, e tra franchisee, costituisce la premessa per uno sviluppo nazionale e internazionale della rete del franchising. Le relazioni sono pertanto il fulcro per conseguire un vantaggio competitivo difendibile. Attraverso le relazioni le organizzazioni condividono risorse tangibili e intangibili, sviluppando delle interdipendenze. Tra i generatori di queste ultime, un ruolo di primo piano è assunto dalla tecnologia considerate quale risorsa. Le implicazioni manageriali concernenti le innovazioni tecnologiche, inoltre, risultano essere particolarmente gestibili in un contesto B2B, per natura caratterizzato da interazioni, complessità e relazioni. Queste ultime vengono ad essere supportate dalla stessa tecnologia considerando sia il rapporto franchisor-franchisee, sia quello tra diversi attori della rete, divenendo strumento per una revisione di alcuni processi interni (formazione) ed esterni (supply chain). Come vengono utilizzati le potenzialità del web nel franchising? Quali potenzialità possono essere sviluppate? Analizzeremo i risultati di una ricerca condotta su 305 siti web di franchisor internazionali.
Cedrola, E., Cantu', C. L., Tecnologia e franchising. Il contributo di Internet all evoluzione delle relazioni franchisor-franchisee-cliente, in The Proceedings of Marketing Trends Conference, (Venezia, 17-19 January 2008), Marketing Trends, Venezia 2008: 1-24 [http://hdl.handle.net/10807/19605]
Tecnologia e franchising. Il contributo di Internet all evoluzione delle relazioni franchisor-franchisee-cliente
Cedrola, Elena;Cantu', Chiara Luisa
2008
Abstract
The development of interorganizational relationships between franchisor and franchisee, and among franchisees, is the premise of national and international franchising development. This is the base to reach a competitive advantage. Through relationships organizations can share tangible and intangible resources. Relationships are driven by interdependeces and create these ones. Considering the generator of interdependences, a critical role is taken by technology. The management of innovation technology implications is coherent with B2B context, characterized by complexity, interaction and relationships. Technology support relationships with customers but also with providers, and other actors. This implications require a process reengineering considering internal process (training, education…) and external ones (procurement, selling…). Which web’s potentialities have been used in the franchising net? We will analyse the results of a research referred to 305 web site of international franchisor.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.