For small and medium enterprises (SMEs) the international context is a challenge to be faced by focusing on the mobilization and sharing of resources and competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the supply chain, both within the country of origin system, and abroad. These considerations have been firstly investigated by a survey on a sample of 904 Italian SMEs, operating in international markets, with a quantitative questionnaire. In a second step in-depth interviews have been realized to explore relationships deeply

Per le piccole medie imprese (PMI) il contesto internazionale rappresenta una sfida da affrontare facendo leva sulla mobilitazione e sulla condivisione di risorse e competenze di altri attori. Questo è subordinato alla definizione di relazioni strategiche che incidano sulla struttura della filiera, sia all’interno del sistema Paese d’origine, sia all’estero. Tali considerazioni sono supportate da una ricerca su un campione di 904 PMI italiane operanti sui mercati esteri, alle quali è stato somministrato un questionario quantitativo a risposte chiuse. Successivamente sono state svolte alcune interviste in profondità ad aziende che hanno evidenziato comportamenti di business efficaci, in un ottica di sviluppo internazionale

Battaglia, L., Cedrola, E., Piccole e medie imprese e internazionalita’: strategie di business, relazioni, innovazione, <<SINERGIE>>, 2011; maggio-agosto 2011 (85): 71-92 [http://hdl.handle.net/10807/7841]

Piccole e medie imprese e internazionalita’: strategie di business, relazioni, innovazione

Battaglia, Loretta;Cedrola, Elena
2011

Abstract

For small and medium enterprises (SMEs) the international context is a challenge to be faced by focusing on the mobilization and sharing of resources and competences of other actors. This can be achieved by creating strategic relationships re-shaping the structure of the supply chain, both within the country of origin system, and abroad. These considerations have been firstly investigated by a survey on a sample of 904 Italian SMEs, operating in international markets, with a quantitative questionnaire. In a second step in-depth interviews have been realized to explore relationships deeply
2011
Italiano
Battaglia, L., Cedrola, E., Piccole e medie imprese e internazionalita’: strategie di business, relazioni, innovazione, <<SINERGIE>>, 2011; maggio-agosto 2011 (85): 71-92 [http://hdl.handle.net/10807/7841]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/7841
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact