“Family comedy” represents one of the most important sub-genres of Italian TV fiction. Since the early stage of the medium, it has been a typical production of the Italian public service broadcaster (Rai) and of commercial TV networks (Fininvest/Mediaset), distinguishing itself from other international experiences of television comedy focused on the domestic environment (for instance, the US situation comedy), and imposing itself as crucial for a wide and mainstream audience. However, as a result of the development of new platforms and multiple access points to television programming in the context of convergent television, the genre had to re-collocate and update itself in order to maintain its relevance and to take advance of the new possibilities of engaging the audience. Aim of the essay is to investigate how, in the mutable scenery of contemporary Italian television, successful examples of family comedies such as I Cesaroni and Tutti pazzi per amore hybridize their features with other cultural elements of media environment (for instance pop music, teen literature, and talk shows). The paper will point out how, in these fictions, traditional and strictly genre-specific devices are used in a new, different way, however maintaining a strong continuity with the conventional patterns of the genre.

La commedia familiare è uno dei principali sottogeneri della fiction televisiva italiana, capace sin dalle origini del medium di raccogliere un pubblico ampio e generalista, sia quando programmata dai canali del servizio pubblico, sia quando collocata nei palinsesti della televisione commerciale. Il genere costituisce una specificità della tv italiana, distinguendosi da altre esperienze internazionali di commedie televisive centrate sul racconto della famiglia (in primo luogo la sit-com americana) per il formato e per diverse altre caratteristiche produttive. Nel mutato contesto della convergenza televisiva il genere ha attraversato un processo di rinnovamento, aggiungendo alla tradizionale varietà di toni (dalla comicità al melodramma) e temi (dalla complessità dei rapporti familiari ai piccoli drammi della vita quotidiana) altri elementi capaci di sfruttare pienamente le nuove opportunità di narrazione e di ingaggio con il pubblico offerte dal contesto convergente. Il saggio indaga come, nello scenario televisivo contemporaneo, mutevole e in rapido cambiamento, serie di ampio successo popolare, come I Cesaroni e Tutti pazzi per amore, ibridino i tratti caratteristici della commedia familiare con altri temi ed elementi dell’ambiente mediale, come la musica pop, la letteratura adolescenziale e il talk show, dando vita così a testi televisivi complessi dal punto di vista delle loro “estensioni”, dell’accesso e del brand. Il saggio analizza come, in queste fiction, meccanismi di genere tradizionali e peculiari della commedia familiare televisiva vengano utilizzati e combinati in modo nuovo, mantenendo tuttavia un forte legame con la tradizione precedente, canonica del genere.

Barra, L., Penati, C., Enlarged Families. Developments of a Television Genre: Italian Family Comedy, <<COMUNICAZIONI SOCIALI ON-LINE>>, 2011; (5): 7-17 [http://hdl.handle.net/10807/7225]

Enlarged Families. Developments of a Television Genre: Italian Family Comedy

Barra, Luca;Penati, Cecilia
2011

Abstract

“Family comedy” represents one of the most important sub-genres of Italian TV fiction. Since the early stage of the medium, it has been a typical production of the Italian public service broadcaster (Rai) and of commercial TV networks (Fininvest/Mediaset), distinguishing itself from other international experiences of television comedy focused on the domestic environment (for instance, the US situation comedy), and imposing itself as crucial for a wide and mainstream audience. However, as a result of the development of new platforms and multiple access points to television programming in the context of convergent television, the genre had to re-collocate and update itself in order to maintain its relevance and to take advance of the new possibilities of engaging the audience. Aim of the essay is to investigate how, in the mutable scenery of contemporary Italian television, successful examples of family comedies such as I Cesaroni and Tutti pazzi per amore hybridize their features with other cultural elements of media environment (for instance pop music, teen literature, and talk shows). The paper will point out how, in these fictions, traditional and strictly genre-specific devices are used in a new, different way, however maintaining a strong continuity with the conventional patterns of the genre.
2011
Inglese
Barra, L., Penati, C., Enlarged Families. Developments of a Television Genre: Italian Family Comedy, <<COMUNICAZIONI SOCIALI ON-LINE>>, 2011; (5): 7-17 [http://hdl.handle.net/10807/7225]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/7225
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact