The essay deals with the evolution of the secular bond that bound Ethiopia to Egypt from a religious and ecclesiastical point of view. In the face of the modernization started by the last emperor Hailè Selassiè from the 1920s, the constraint presented itself as an increasingly evident obstacle, since it subjected the Orthodox Church of Ethiopia to the institutional decisions of the Egyptian Coptic Church and represented a channel of interference not only religious, but also political. Faced with the fascist invasion of 1935-36, Egypt and its Church sided with Ethiopia. This did not eliminate the aspiration to autocephaly, manifested both by the emperor and by the high Ethiopian clergy, on which the initiative of fascist Italy acted before and during the occupation of Ethiopia of 1935-1936, imposing force on the breaking the bond with Egypt and submitting the Ethiopian Church to the colonial regime. Returned to power during the Second World War, in 1941, Hailè Selassiè re-established the bond to reach a solution, through diplomatic channels, in 1959. Autocephaly was an important element to consolidate the Ethiopian confessional state in the face of the affirmation Pan-Arab Egypt of Nasser, who did not renounce the interference with the Horn of Africa, in particular with support for the Eritrean secessionist struggle.

Il saggio affronta l'evoluzione del secolare vincolo che legava l'Etiopia all'Egitto sotto il profilo religioso ed ecclesiastico. Di fronte alla modernizzazione avviata dall'ultimo imperatore Hailè Selassiè a partire dagli anni '20 del '900, il vincolo si presentava come un ostacolo sempre più evidente, poiché sottoponeva la Chiesa ortodossa d'Etiopia alle decisioni istituzionali della Chiesa copta egiziana e rappresentava un canale d'ingerenza non solo religioso, ma anche politico. Di fronte all'invasione fascista del 1935-36 l'Egitto e la sua Chiesa si schierarono dalla parte dell'Etiopia. Ciò non eliminò l'aspirazione all'autocefalia, manifestata sia dall'imperatore che dall'alto clero etiopico, su cui agì l'iniziativa dell'Italia fascista prima e durante l'occupazione dell'Etiopia del 1935-1936, imponendo di forza la rottura del vincolo con l'Egitto e sottomettendo la Chiesa etiopica al regime coloniale. Tornato al potere nel corso della seconda guerra mondiale, nel 1941, Hailè Selassiè ristabilì il vincolo per raggiungere, per via diplomatica, ad una sua soluzione nel 1959. L'autocefalia rappresentava un importante elemento per consolidare lo Stato confessionale etiopico di fronte all'affermazione dell'Egitto panarabo di Nasser, che non rinunciò all'ingerenza nelle questioni del Corno d'Africa, in particolare con il sostegno alla lotta secessionista eritrea.

Borruso, P., L'Egitto visto dall'Etiopia: una vicenda politico-religiosa del '900, <<ANNALI DELLA FONDAZIONE UGO LA MALFA>>, 2010; XXV (Giugno): 355-361 [http://hdl.handle.net/10807/7051]

L'Egitto visto dall'Etiopia: una vicenda politico-religiosa del '900

Borruso, Paolo
2011

Abstract

The essay deals with the evolution of the secular bond that bound Ethiopia to Egypt from a religious and ecclesiastical point of view. In the face of the modernization started by the last emperor Hailè Selassiè from the 1920s, the constraint presented itself as an increasingly evident obstacle, since it subjected the Orthodox Church of Ethiopia to the institutional decisions of the Egyptian Coptic Church and represented a channel of interference not only religious, but also political. Faced with the fascist invasion of 1935-36, Egypt and its Church sided with Ethiopia. This did not eliminate the aspiration to autocephaly, manifested both by the emperor and by the high Ethiopian clergy, on which the initiative of fascist Italy acted before and during the occupation of Ethiopia of 1935-1936, imposing force on the breaking the bond with Egypt and submitting the Ethiopian Church to the colonial regime. Returned to power during the Second World War, in 1941, Hailè Selassiè re-established the bond to reach a solution, through diplomatic channels, in 1959. Autocephaly was an important element to consolidate the Ethiopian confessional state in the face of the affirmation Pan-Arab Egypt of Nasser, who did not renounce the interference with the Horn of Africa, in particular with support for the Eritrean secessionist struggle.
2011
Italiano
Borruso, P., L'Egitto visto dall'Etiopia: una vicenda politico-religiosa del '900, <<ANNALI DELLA FONDAZIONE UGO LA MALFA>>, 2010; XXV (Giugno): 355-361 [http://hdl.handle.net/10807/7051]
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