Many transformations are inducing pharmacists to rethink the way they manage their business: public payments from dispensing therapy continue to be offset by OTC selling which requires more marketing effort, the increasing share of generic pharmaceuticals in respect to branded ones which drives to profit reduction and finally the goal of decongestion the central welfare system by distributing service at the periphery, formally enacted by an Italian 2009 law. If these exogenous factors are compelling an evolution in the pharmacist’s profession we speculate if the operators are ready and willing to embrace this kind of innovation since dispensing prescription medications is the primary operation practice. The purpose of this book is therefore to assess the actual and prospected pharmacist’s behaviour to articulate care service offering and subsequently to investigate the antecedents which can boost or impede the path to service innovation. An interpretative model has been tested by a structured equation modelling approach over an explorative survey of 156 Italian pharmacists. The findings confirm the hypotheses postulated as regards the role and impact of the antecedents and suggest the emergence of four pharmacy clusters embracing service innovation.

La nuova farmacia non si limiterà a vendere e distribuire solo prodotti, bensì erogherà servizi per il benessere e la salute della persona. Questo passaggio sancirà l’inizio di una nuova era per la farmacia decretandone il rinnovamento: in un prossimo futuro questi “prodotti impalpabili” saranno destinati ad assumere una posizione rilevante nel bilancio della farmacia stessa, cambiandone nei fatti il profilo. Il volume, partendo dall’analisi delle forze che stanno cambiando il mondo in cui viviamo, giunge ad analizzare le problematiche con cui l’imprenditore farmacista si dovrà confrontare nel momento in cui si aprirà alle nuove prestazioni. A questo proposito nel libro è riportata un’indagine esplorativa sul “sentiment” di 156 farmacisti sul tema della realizzazione di servizi in farmacia a cui segue la presentazione di dieci casi di eccellenza che illustrano le problematiche e i vantaggi delle nuove prestazioni. Il volume contiene anche i contributi delle principali istituzioni riconducibili al mondo della Farmacia e del Governo: Andrea Mandelli – Presidente FOFI; Annarosa Racca – Presidente Federfarma; Enrico Rossi – Presidente Regione Toscana. Le 6 macroaree in cui si sviluppa il volume: 1. I macro trend in atto 2. Come impattano le nuove tendenze sulla farmacia 3. La farmacia tra SSN e libero mercato 4. La farmacia dei servizi: problematiche organizzative 5. Lo stato dell’arte in tema di servizi (convenzionati e non) 6. Alcuni casi di eccellenza

Nadin, G., Pacenti, G., Salemme, W., La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell'integrazione all'assistenza sanitaria, in Nadin, G., Pacenti, G. (ed.), La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell integrazione all assistenza sanitaria, Tecniche Nuove - Milano, Milano 2011: 1- 204 [http://hdl.handle.net/10807/58411]

La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell'integrazione all'assistenza sanitaria

Nadin, Giancarlo;
2011

Abstract

Many transformations are inducing pharmacists to rethink the way they manage their business: public payments from dispensing therapy continue to be offset by OTC selling which requires more marketing effort, the increasing share of generic pharmaceuticals in respect to branded ones which drives to profit reduction and finally the goal of decongestion the central welfare system by distributing service at the periphery, formally enacted by an Italian 2009 law. If these exogenous factors are compelling an evolution in the pharmacist’s profession we speculate if the operators are ready and willing to embrace this kind of innovation since dispensing prescription medications is the primary operation practice. The purpose of this book is therefore to assess the actual and prospected pharmacist’s behaviour to articulate care service offering and subsequently to investigate the antecedents which can boost or impede the path to service innovation. An interpretative model has been tested by a structured equation modelling approach over an explorative survey of 156 Italian pharmacists. The findings confirm the hypotheses postulated as regards the role and impact of the antecedents and suggest the emergence of four pharmacy clusters embracing service innovation.
2011
Italiano
La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell integrazione all assistenza sanitaria
978-88-481-2562-8
Nadin, G., Pacenti, G., Salemme, W., La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell'integrazione all'assistenza sanitaria, in Nadin, G., Pacenti, G. (ed.), La farmacia dei servizi:opportunità e soluzioni nell integrazione all assistenza sanitaria, Tecniche Nuove - Milano, Milano 2011: 1- 204 [http://hdl.handle.net/10807/58411]
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