In an economic context characterized by a constant change, many firms seek to gain competitive advantage through an open innovation model. Central to this end turn out to be the interorganisational relationships that provide access to external and complementary resources, enabling companies to remain focused on their core business. In this situation, KIBS provide additional resources for growth and personnel training , and allow each firm to strengthen the relationship with internal customers. The management of internal relationships become a prerequisite for the strengthening of external business relationships. The paper deals with the case of an Italian firm that has determined the development of an innovative service as part of the training.
In un contesto economico caratterizzato da un continuo cambiamento, sempre più le imprese cercano di conseguire un vantaggio competitivo attraverso un modello di open innovation. Centrali in tale prospettiva risultano essere le relazioni interorganizzative che consentono di accedere a risorse esterne e complementari, permettendo alle imprese di rimanere focalizzate sul proprio core business. In tale situazione risulta allora importante il ruolo dei KIBS, che da un lato forniscono alle imprese le risorse complementari per la crescita e formazione del personale, e dall’altro permettono alla singola impresa di rafforzare la relazione con i propri clienti interni, premessa per lo sviluppo di relazioni esterne. Il paper tratta il caso di una realtà che ha determinato in Italia lo sviluppo di un servizio innovativo nell’ambito della formazione.
Cantu', C. L., Lo sviluppo dell’Open Innovation attraverso le risorse umane. I servizi di alta formazione, in Atti del Convegno della Società Italiana Marketing, (Benevento, 20-21 September 2012), Società Italiana Marketing, Benevento 2012: 1-10 [http://hdl.handle.net/10807/40975]
Lo sviluppo dell’Open Innovation attraverso le risorse umane. I servizi di alta formazione
Cantu', Chiara Luisa
2012
Abstract
In an economic context characterized by a constant change, many firms seek to gain competitive advantage through an open innovation model. Central to this end turn out to be the interorganisational relationships that provide access to external and complementary resources, enabling companies to remain focused on their core business. In this situation, KIBS provide additional resources for growth and personnel training , and allow each firm to strengthen the relationship with internal customers. The management of internal relationships become a prerequisite for the strengthening of external business relationships. The paper deals with the case of an Italian firm that has determined the development of an innovative service as part of the training.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.