The paper proposes a historical-critical analysis of the pictorial research of Eugenio Carmi (1920-2016), started in the seventies and developed in the following decades. The starting point of this reading is the artist’s solo exhibition at the Galleria Schwarz in Milan in autumn 1970, accompanied by a text by Umberto Eco. The semiologist emphasized the aesthetic and critical importance of the exhibited works, considering the diverse linguistic experiences, from graphics to sculpture, from multiple editions to public art, that the artist had experimented with until then. The article follows Eco's critical arguments to explore how Carmi's pictorial language is rooted in a series of experiences that are not clearly pictorial, but which contain a mature and well-established abstract-geometric alphabet. The pictorial production is analysed by considering emblematic works and investigating variations on the theme that the artist experienced in the eighties and nineties.

Il contributo propone un’analisi storico-critico della ricerca pittorica di Eugenio Carmi (1920-2016), avviata negli anni Settanta e sviluppata nei decenni a seguire. Punto di partenza di questa lettura è la mostra personale dell’artista alla Galleria Schwarz di Milano nell’autunno 1970, accompagnata da un testo di Umberto Eco. In quell’occasione, il semiologo evidenzia il valore estetico e critico delle opere esposte, alla luce delle plurali esperienze linguistiche, dalla grafica alla scultura, dall’edizione di multipli all’arte pubblica, sperimentate dall’artista fino a quel momento. Sulla base delle argomentazioni critiche avanzate da Eco, l’articolo delinea un percorso a ritroso lungo il decennio precedente volto a indagare come il linguaggio pittorico di Carmi sia radicato in una serie di esperienze marcatamente non pittoriche ma nelle quali si rintraccia un alfabeto astratto-geometrico maturo e ben consolidato. Tale matrice è analizzata nella produzione pittorica presa in considerazione mediante l’analisi di alcune opere emblematiche e l’indagine delle variazioni sul tema che l’artista sperimenta negli anni Ottanta e Novanta.

Boragina, F., Eugenio Carmi: il ritorno alla pittura negli anni Settanta e oltre, <<PIANO B>>, 2025; 2025 (vol. 9, n. 2): 1-21 [https://hdl.handle.net/10807/324472]

Eugenio Carmi: il ritorno alla pittura negli anni Settanta e oltre

Boragina, Federica
2025

Abstract

The paper proposes a historical-critical analysis of the pictorial research of Eugenio Carmi (1920-2016), started in the seventies and developed in the following decades. The starting point of this reading is the artist’s solo exhibition at the Galleria Schwarz in Milan in autumn 1970, accompanied by a text by Umberto Eco. The semiologist emphasized the aesthetic and critical importance of the exhibited works, considering the diverse linguistic experiences, from graphics to sculpture, from multiple editions to public art, that the artist had experimented with until then. The article follows Eco's critical arguments to explore how Carmi's pictorial language is rooted in a series of experiences that are not clearly pictorial, but which contain a mature and well-established abstract-geometric alphabet. The pictorial production is analysed by considering emblematic works and investigating variations on the theme that the artist experienced in the eighties and nineties.
2025
Italiano
Boragina, F., Eugenio Carmi: il ritorno alla pittura negli anni Settanta e oltre, <<PIANO B>>, 2025; 2025 (vol. 9, n. 2): 1-21 [https://hdl.handle.net/10807/324472]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/324472
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact