The complexity challenges families in taking on and exercising the parental function. Parents become through a process of permanent education, in a continuous interactions between subjects and institutions, to negotiate the parental function and to convey models and styles of action. The aim of this article is to investigate, in a pedagogical perspective, the representations of parental roles, starting from the narratives of some professionals, working in the “Consultori familiari” of Christian inspiration. The analysis shows consolidated views and implicit, to bring out some useful dimensions to understand how they can affect the construction of parental and family identity.
La complessità sfida le famiglie nell’assunzione e nell’esercizio della funzione genitoriale. Genitori si diventa attraverso un processo di educazione permanente, in una continua interazione fra i soggetti e le istituzioni, che concorre a negoziare la funzione genitoriale e a veicolare modelli e stili di azione. Il contributo si propone di indagare, in prospettiva pedagogica, le rappresentazioni dei ruoli genitoriali, a partire dalle narrazioni di alcuni operatori dei Consultori familiari di ispirazione cristiana. L’analisi mira a portare in emersione visioni ed impliciti consolidati e alcune dimensioni utili a comprendere come i medesimi possono influire sulla costruzione dell’identità genitoriale e familiare.
Tabacchi, A., Cadei, L., Le rappresentazioni della genitorialità, a partire dallo sguardo degli operatori dei Consultori Familiari, <<RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE>>, 2025; (1): 73-87. [doi:10.36253/rief-17437] [https://hdl.handle.net/10807/320796]
Le rappresentazioni della genitorialità, a partire dallo sguardo degli operatori dei Consultori Familiari
Tabacchi, Alessia
;Cadei, Livia
2025
Abstract
The complexity challenges families in taking on and exercising the parental function. Parents become through a process of permanent education, in a continuous interactions between subjects and institutions, to negotiate the parental function and to convey models and styles of action. The aim of this article is to investigate, in a pedagogical perspective, the representations of parental roles, starting from the narratives of some professionals, working in the “Consultori familiari” of Christian inspiration. The analysis shows consolidated views and implicit, to bring out some useful dimensions to understand how they can affect the construction of parental and family identity.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
5_Cadei-Tabacchi (1).pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
763.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
763.81 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



