This contribution aims to provide an overview of studies on the relationship between education and Roma and Sinti groups, with a particular focus on the Italian pedagogical debate. It highlights key issues and approaches, starting with an examination of the historical and social relationship between Roma groups and pedagogy, emphasising the stigmatisation of these groups and the various processes of devisibilisationpresent in both academic discourse and public policy. The text also reviews the main Italianresearch conducted over the past fifteen years, which has addressed educational issues relating to these groups from multiple disciplinary perspectives. Topics discussed include schooling, continuing education for young Roma and Sinti, social and educational work, and the promotion of collective memory as an opportunity for emancipation

Il contributo intende restituire lo stato dell’arte degli studi relativi al rapporto tra educazione e gruppi rom e sinti, con particolare riferimento al dibattito pedagogico italiano, evidenziandone tematiche e approcci di maggior interesse. Il testo apre con un inquadramento della relazione tra gruppi rom e pedagogia da un punto di vista storico e sociale, evidenziando tanto le dinamiche di stigmatizzazione di questi gruppi quanto i diversi processi di devisibilitàdegli stessi, sia dal dibattito accademico sia dalla scena delle politiche pubbliche. Vengono inoltre ripercorse le principali ricerche italiane che negli ultimi quindici anni hanno affrontato tematiche educative in relazioni ai gruppi rom e sinti da molteplici prospettive disciplinari. Tra queste vi sono la scolarizzazione, la formazione continua di giovani rom e sinti, il lavoro sociale ed educativo, la promozione di memoria collettiva quale occasione di emancipazione

Bravi, L., Pasta, S., Persico, G., Rom e sinti:identità dinamiche e scenari interculturali. Roma and Sinti: dynamic identities and intercultural scenarios, <<EDUCAZIONE INTERCULTURALE>>, 2025; 23 (1): 1-16. [doi:https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/22071] [https://hdl.handle.net/10807/317976]

Rom e sinti:identità dinamiche e scenari interculturali. Roma and Sinti: dynamic identities and intercultural scenarios

Pasta, Stefano
;
2025

Abstract

This contribution aims to provide an overview of studies on the relationship between education and Roma and Sinti groups, with a particular focus on the Italian pedagogical debate. It highlights key issues and approaches, starting with an examination of the historical and social relationship between Roma groups and pedagogy, emphasising the stigmatisation of these groups and the various processes of devisibilisationpresent in both academic discourse and public policy. The text also reviews the main Italianresearch conducted over the past fifteen years, which has addressed educational issues relating to these groups from multiple disciplinary perspectives. Topics discussed include schooling, continuing education for young Roma and Sinti, social and educational work, and the promotion of collective memory as an opportunity for emancipation
2025
Italiano
Bravi, L., Pasta, S., Persico, G., Rom e sinti:identità dinamiche e scenari interculturali. Roma and Sinti: dynamic identities and intercultural scenarios, <<EDUCAZIONE INTERCULTURALE>>, 2025; 23 (1): 1-16. [doi:https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/22071] [https://hdl.handle.net/10807/317976]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
educazione interculturale Bravi Pasta Persico.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 262.86 kB
Formato Adobe PDF
262.86 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/317976
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact