Board Game-Based Learning (bGBL) has gained increasing attention as an innovative approach to foster active engagement and holistic cognitive development. However, integrating board games into effective practice is challenging, partly because of the lack of an established instructional framework. By integrating Anderson & Krathwohl’s taxonomy into bGBL design, this contribution focuses on how specific game mechanics can target higher-order thinking skills, aligning gameplay dynamics with established instructional frameworks. This allows effective implementation of bGBL strategies, in-game and around-game assessments, and real-time calibration of the learning process. These findings indicate the potential of bGBL to advance pedagogical practices, supporting teachers in creating immersive, evidence-based environments that align cognitive objectives with meaningful evaluation.

Il Board Game-Based Learning ha guadagnato sempre più attenzione come approccio innovativo per promuovere l'impegno attivo e lo sviluppo cognitivo olistico. Tuttavia, l'integrazione dei giochi da tavolo in una pratica efficace è difficile, in parte a causa della mancanza di un quadro didattico consolidato. Integrando la tassonomia di Anderson e Krathwohl nella progettazione del bGBL, questo contributo si concentra sul modo in cui specifiche meccaniche di gioco possono indirizzare le abilità di pensiero di ordine superiore, allineando le dinamiche di gioco con quadri didattici consolidati. Ciò consente un'implementazione efficace delle strategie bGBL, delle valutazioni in-game e around-game e della calibrazione in tempo reale del processo di apprendimento. Questi risultati indicano il potenziale del bGBL per far progredire le pratiche pedagogiche, supportando gli insegnanti nella creazione di ambienti coinvolgenti e basati sull'evidenza che allineano gli obiettivi cognitivi con una valutazione significativa.

Tinterri, A., Di Padova, M., Pelizzari, F., BOARD GAME-BASED LEARNING: FROM COGNITIVE PROCESSES TO ASSESSMENT, <<GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA>>, 2025; 9 (1): 1-25. [doi:https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1360] [https://hdl.handle.net/10807/317458]

BOARD GAME-BASED LEARNING: FROM COGNITIVE PROCESSES TO ASSESSMENT

Tinterri, Andrea
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;
Pelizzari, Federica
Ultimo
Writing – Original Draft Preparation
2025

Abstract

Board Game-Based Learning (bGBL) has gained increasing attention as an innovative approach to foster active engagement and holistic cognitive development. However, integrating board games into effective practice is challenging, partly because of the lack of an established instructional framework. By integrating Anderson & Krathwohl’s taxonomy into bGBL design, this contribution focuses on how specific game mechanics can target higher-order thinking skills, aligning gameplay dynamics with established instructional frameworks. This allows effective implementation of bGBL strategies, in-game and around-game assessments, and real-time calibration of the learning process. These findings indicate the potential of bGBL to advance pedagogical practices, supporting teachers in creating immersive, evidence-based environments that align cognitive objectives with meaningful evaluation.
2025
Inglese
Tinterri, A., Di Padova, M., Pelizzari, F., BOARD GAME-BASED LEARNING: FROM COGNITIVE PROCESSES TO ASSESSMENT, <<GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA>>, 2025; 9 (1): 1-25. [doi:https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1360] [https://hdl.handle.net/10807/317458]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1360-5773-1-PB.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 4.32 MB
Formato Adobe PDF
4.32 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/317458
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact