The article develops a reflection on the importance of a conscious and responsible use of language in contemporary education, with particular attention to the digital environment. The contribution emphasizes the ethical dimension of communication and highlights the need to adopt pedagogical approaches based on kindness, in order to prevent and counteract violent language phenomena, while fostering educational relationships grounded in care, listening, and mutual respect. In this perspective, schools are recognized as a privileged context for digital citizenship education, through educational practices aimed at responsibility, awareness, and the promotion of civil coexistence online.

L’articolo sviluppa una riflessione sull’importanza di un uso consapevole e responsabile del linguaggio nell’educazione contemporanea, con particolare attenzione all’ambiente digitale. Il contributo valorizza la dimensione etica della comunicazione e sottolinea la necessità di adottare approcci pedagogici improntati alla gentilezza, al fine di prevenire e contrastare fenomeni di linguaggio violento, favorendo al contempo relazioni educative fondate sulla cura, sull’ascolto e sul rispetto reciproco. In tale prospettiva, la scuola viene riconosciuta come contesto privilegiato per la formazione alla cittadinanza digitale, attraverso pratiche educative orientate alla responsabilità, alla consapevolezza e alla promozione della convivenza civile in rete.

Di Liberto, B., #ParoleSenzaDolore. Abitare la rete e le pedagogie gentili,, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2019; (2): 56-58 [https://hdl.handle.net/10807/313458]

#ParoleSenzaDolore. Abitare la rete e le pedagogie gentili,

Di Liberto, Biagio
Primo
Writing – Review & Editing
2019

Abstract

The article develops a reflection on the importance of a conscious and responsible use of language in contemporary education, with particular attention to the digital environment. The contribution emphasizes the ethical dimension of communication and highlights the need to adopt pedagogical approaches based on kindness, in order to prevent and counteract violent language phenomena, while fostering educational relationships grounded in care, listening, and mutual respect. In this perspective, schools are recognized as a privileged context for digital citizenship education, through educational practices aimed at responsibility, awareness, and the promotion of civil coexistence online.
2019
Italiano
Di Liberto, B., #ParoleSenzaDolore. Abitare la rete e le pedagogie gentili,, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2019; (2): 56-58 [https://hdl.handle.net/10807/313458]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/313458
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact