The article examines the complex challenges and inherent potentials of the school inclusion of people with disabilities, highlighting how, despite significant regulatory and pedagogical progress, inclusion remains a goal still distant and partially achieved for many people with disabilities. Through an in-depth analysis of educational practices and school contexts, the author explores the cultural, structural, and psychological barriers that continue to hinder the full participation of students with disabilities in school life. It is analyzed how these barriers not only limit access to learning opportunities but often perpetuate social exclusion and marginalization. The article focuses on how school structures can evolve to address these challenges, suggesting a paradigm shift that begins with a reconsideration of the principles of social justice and equity.
L'articolo esamina le complesse sfide e le potenzialità intrinseche all'inclusione scolastica delle persone con disabilità, mettendo in luce come, nonostante i significativi progressi normativi e pedagogici, l'inclusione rimanga per molte persone con disabilità un obiettivo ancora lontano e parzialmente raggiunto. Attraverso un’analisi approfondita delle pratiche educative e dei contesti scolastici, l'autore esplora le barriere culturali, strutturali e psicologiche che continuano a ostacolare la piena partecipazione degli studenti con disabilità alla vita scolastica. Viene analizzato come tali barriere non solo limitano l'accesso alle opportunità di apprendimento, ma spesso perpetuano l’esclusione sociale e l’emarginazione. L'articolo si concentra, quindi, su come le strutture scolastiche possano evolversi per affrontare queste sfide, suggerendo un cambiamento di paradigma che parta da una riconsiderazione dei principi di giustizia sociale ed equità.
Di Liberto, B., Inclusione e disabilità. Per alcuni “orizzonte”, per molti ancora “confine”, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2020; (2): 71-73 [https://hdl.handle.net/10807/313439]
Inclusione e disabilità. Per alcuni “orizzonte”, per molti ancora “confine”
Di Liberto, Biagio
Primo
Writing – Review & Editing
2020
Abstract
The article examines the complex challenges and inherent potentials of the school inclusion of people with disabilities, highlighting how, despite significant regulatory and pedagogical progress, inclusion remains a goal still distant and partially achieved for many people with disabilities. Through an in-depth analysis of educational practices and school contexts, the author explores the cultural, structural, and psychological barriers that continue to hinder the full participation of students with disabilities in school life. It is analyzed how these barriers not only limit access to learning opportunities but often perpetuate social exclusion and marginalization. The article focuses on how school structures can evolve to address these challenges, suggesting a paradigm shift that begins with a reconsideration of the principles of social justice and equity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



