"Inclusive protagonism" emphasizes the active and central role that all students — including those with vulnerabilities — should play in their own learning journey. It involves creating educational contexts in which every student is enabled to fully express their potential, becoming both the architect of their own knowledge and an integral part of the school community. In this perspective, digital technologies play a strategic role, not merely as compensatory tools, but as enabling devices that facilitate access to the curriculum, support the personalization of learning pathways, and enhance diverse ways of learning. A conscious and critical integration of digital resources makes it possible to foster flexible, interactive, and multi-channel learning environments that promote autonomy, participation, and the active inclusion of all learners.

Il "protagonismo inclusivo" pone l'accento sul ruolo attivo e centrale che gli studenti, compresi quelli con fragilità, dovrebbero avere nel proprio percorso di apprendimento. Si tratta di creare contesti educativi in cui ogni ragazzo e ogni ragazza sia messo nelle condizioni di esprimere al meglio le proprie potenzialità, diventando artefice del proprio sapere e parte integrante della comunità scolastica. In tale prospettiva, le tecnologie digitali assumono una funzione strategica, non solo come strumenti compensativi, ma come dispositivi abilitanti che favoriscono l’accesso al curricolo, la personalizzazione dei percorsi e la valorizzazione delle diverse modalità di apprendere. L’integrazione consapevole e critica del digitale consente di promuovere ambienti di apprendimento flessibili, interattivi e multicanale, capaci di sostenere l’autonomia, la partecipazione e l’inclusione attiva di tutti gli studenti.

Di Liberto, B., La didattica forte”: un corto di frontiera! Sceneggiature autentiche di protagonismo inclusivo a scuola, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2023; (10): 68-70 [https://hdl.handle.net/10807/313433]

La didattica forte”: un corto di frontiera! Sceneggiature autentiche di protagonismo inclusivo a scuola

Di Liberto, Biagio
Primo
Writing – Review & Editing
2023

Abstract

"Inclusive protagonism" emphasizes the active and central role that all students — including those with vulnerabilities — should play in their own learning journey. It involves creating educational contexts in which every student is enabled to fully express their potential, becoming both the architect of their own knowledge and an integral part of the school community. In this perspective, digital technologies play a strategic role, not merely as compensatory tools, but as enabling devices that facilitate access to the curriculum, support the personalization of learning pathways, and enhance diverse ways of learning. A conscious and critical integration of digital resources makes it possible to foster flexible, interactive, and multi-channel learning environments that promote autonomy, participation, and the active inclusion of all learners.
2023
Italiano
Di Liberto, B., La didattica forte”: un corto di frontiera! Sceneggiature autentiche di protagonismo inclusivo a scuola, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2023; (10): 68-70 [https://hdl.handle.net/10807/313433]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/313433
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact