This contribution explores the strategic value of Orbital Studies within the framework of Differentiated Instruction, with a view to fostering authentic advances in both research and learning within contemporary schooling. Orbital Studies—conceived as individualized in-depth learning pathways guided by students’ interests, needs, and potential—emerge as powerful pedagogical tools capable of realizing the vision of inclusive and personalized education. By integrating pedagogical theory with school-based practices, the article examines how Orbital Studies contribute to the development of learning environments that embrace diversity and support each student in their individual growth journey
Il contributo esplora il valore strategico degli Studi orbitali nell'ambito della Differenziazione didattica, in un'ottica volta a promuovere progressi autentici di ricerca e di apprendimento all'interno della scuola contemporanea. Gli Studi orbitali, intesi come percorsi di approfondimento individualizzati e orientati dagli interessi, dai bisogni e dalle potenzialità degli studenti, si configurano come strumenti didattici capaci di rendere concreta l'idea di un'educazione inclusiva e personalizzata. Attraverso un approccio che coniuga teoria pedagogica e pratiche scolastiche, l'articolo analizza il contributo degli Studi orbitali alla costruzione di ambienti di apprendimento capaci di accogliere la pluralità delle differenze, sostenendo ogni studente nel proprio processo di crescita.
Di Liberto, B., Gli Studi orbitali nella Differenziazione didattica. Progressi autentici di ricerca e di apprendimento a scuola, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2024; (2): 48-50 [https://hdl.handle.net/10807/313424]
Gli Studi orbitali nella Differenziazione didattica. Progressi autentici di ricerca e di apprendimento a scuola
Di Liberto, Biagio
Primo
Writing – Review & Editing
2024
Abstract
This contribution explores the strategic value of Orbital Studies within the framework of Differentiated Instruction, with a view to fostering authentic advances in both research and learning within contemporary schooling. Orbital Studies—conceived as individualized in-depth learning pathways guided by students’ interests, needs, and potential—emerge as powerful pedagogical tools capable of realizing the vision of inclusive and personalized education. By integrating pedagogical theory with school-based practices, the article examines how Orbital Studies contribute to the development of learning environments that embrace diversity and support each student in their individual growth journeyI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



