Education, critical reflection on experiences and learning environments, supports the professional context in the perspective of human development and sustainability. In the context of lifelong learning the concept of Corporate Social Responsibility is very important. Corporate Social responsibility is a kind of governance that integrates social, environmental and economic performance; forces the company to make aware the choices that can be supported by a planning policy and a conscious educational intent. In the recent literature, Corporate Social Responsibility is, first of all, an organizational culture to enhance people and environment. Responsible education could be the area to create and share sustainable culture for present and future generations. The context of sustainability as possibility of change, in the area of new green jobs, of mobility and food chain, of production and aware consumption, indicates need for conscious and discreet lifestyles and of comparison about of current models of development to conjugate socio-economic and educational policies, between research and innovation.
La pedagogia, riflessione critica sull’esperienza e sugli ambienti educativi, avvalora i contesti professionali nella prospettiva dello sviluppo umano e della sostenibilità dello sviluppo. Emblematico, nell’ottica della formazione lifelong, è il concetto di Responsabilità Sociale d’Impresa che rappresenta una modalità di governance che integra gli aspetti economici, sociali ed ambientali nel raggiungimento dei propri obiettivi e pone all’impresa l’esigenza di compiere scelte consapevoli nella pianificazione e nello svolgimento delle attività, che possono essere sorrette da una progettazione politica e da un intento educativo. Nelle ricostruzioni più recenti la Corporate Social Responsibility si configura come una cultura organizzativa condivisa e partecipata, rappresentando una progettualità volta alla valorizzazione delle persone e dell’ambiente. La prospettiva della sostenibilità come possibilità di cambiamento, negli ambiti dei nuovi green jobs e in modo particolare della mobilità, della filiera agroalimentare, della produzione e del consumo designano l’emergenza di stili di vita sobri e consapevoli. Occorre avviare un confronto euristico e progettuale sugli attuali modelli di sviluppo, perché siano pienamente umani, coniugando politiche socio-economiche e per l’educazione, tra ricerca e innovazione.
Vischi, A., Educazione per la sostenibilità e responsabilità sociale. tra ricerca e innovazione, <<CULTURE DELLA SOSTENIBILITÀ>>, 2011; (8): 153-162 [http://hdl.handle.net/10807/31066]
Educazione per la sostenibilità e responsabilità sociale. tra ricerca e innovazione
Vischi, Alessandra
2011
Abstract
Education, critical reflection on experiences and learning environments, supports the professional context in the perspective of human development and sustainability. In the context of lifelong learning the concept of Corporate Social Responsibility is very important. Corporate Social responsibility is a kind of governance that integrates social, environmental and economic performance; forces the company to make aware the choices that can be supported by a planning policy and a conscious educational intent. In the recent literature, Corporate Social Responsibility is, first of all, an organizational culture to enhance people and environment. Responsible education could be the area to create and share sustainable culture for present and future generations. The context of sustainability as possibility of change, in the area of new green jobs, of mobility and food chain, of production and aware consumption, indicates need for conscious and discreet lifestyles and of comparison about of current models of development to conjugate socio-economic and educational policies, between research and innovation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.