The dimension of sociality and the socialization of knowledge in the perspective of lifelong learning calls for different contexts, formal and non-formal, not just schools and training institutions. In all life situations, even in cities and local communities, reference can be found to learning by doing as a social dimension of knowledge f rom the perspective of the learning community. In the administrative and governance tools of the territory it is possible to find training and educational devices that are based on the capababilty approach paradigm. The City of Brescia, an emblematic case presented, offers in participation in municipal consultations a community meeting place as a context for training and democratic participation that orients the person and enhances personal skills.
La dimensione della socialità e la socializzazione dei saperi nella prospettiva della formazione lungo tutto l’arco della vita sollecita diversi contesti, formali e non formali, non solo la scuola e le istituzioni formative. In tutte le situazioni della vita, anche nelle città e nelle comunità locali, si può trovare il riferimento al learning by doing quale dimensione sociale della conoscenza nella prospettiva della comunità educante. Negli strumenti amministrativi e di governo del territorio è possibile trovare dispostivi formativi ed educativi che poggiano sul paradigma del capababilty approch. La Città di Brescia, caso emb l ema t i c o p r e s e n t a t o , o f f r e n e l l a partecipazione alle Consulte comunali un luogo di incontro comunitario come contesto di formazione e partecipazione democratica che orientano la persona e valorizzano le competenze personali.
Molinari, A., Le Consulte comunali quali strumento di learning community: il caso emblematico della Città di Brescia, <<LLL>>, 2024; 22 (45): 479-488 [https://hdl.handle.net/10807/305266]
Le Consulte comunali quali strumento di learning community: il caso emblematico della Città di Brescia
Molinari, AntonioPrimo
2024
Abstract
The dimension of sociality and the socialization of knowledge in the perspective of lifelong learning calls for different contexts, formal and non-formal, not just schools and training institutions. In all life situations, even in cities and local communities, reference can be found to learning by doing as a social dimension of knowledge f rom the perspective of the learning community. In the administrative and governance tools of the territory it is possible to find training and educational devices that are based on the capababilty approach paradigm. The City of Brescia, an emblematic case presented, offers in participation in municipal consultations a community meeting place as a context for training and democratic participation that orients the person and enhances personal skills.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.