«Do we need, once again, to define the artist’s book? [...] it is as if [...] to every exhibition, to every article, you have to incessantly start saying what the artist’s book is not, rather than saying what it is». With these words Anne Moeglin-Delcroix introduced Guardare, raccontare, pensare, conservare: quattro percorsi del libro d’artista dagli anni ’60 ad oggi, an important exhibition and cataloguing work presented in Mantua in 2004. Starting from the inevitability of a exhaustive definition, the contribution takes a look at some attempts to catalog this editorial type, with reference to universally parameters and tools, as the standard ISBD, and it proposes as case study Edcat, the online database, dedicated to the publishing of artist and art, selected for instrumental reasons, operation and purpose. The plurality of services that Edcat provides allows us to rethink the concept of cataloguing the artist’s book and therefore its complex definition, in the wake of the artistic and critic instances of the sixties and seventies in which it is rooted.
«C’è forse bisogno, ancora una volta, di definire il libro d’artista? […] è come se […] ad ogni mostra, ad ogni articolo, bisogna ricominciare incessantemente a dire ciò che il libro d’artista non è, piuttosto che dire ciò che è». Con queste parole Anne Moeglin-Delcroix introduceva Guardare, raccontare, pensare, conservare: quattro percorsi del libro d’artista dagli anni ’60 ad oggi, un importante lavoro espositivo e di catalogazione presentato a Mantova nel 2004. A partire dall’inevitabilità di una definizione esaustiva, il contributo prendere in rassegna alcuni tentativi di catalogazione di questa tipologia editoriale, con riferimento a parametri e strumenti universalmente condivisi, come lo standard ISBD, e propone come caso studio Edcat, il database on line, dedicato all’editoria d’artista e d’arte, selezionato per ragioni strumentali, di funzionamento e finalità. La pluralità di servizi che Edcat fornisce permette di ripensare il concetto di catalogazione del libro d’artista e dunque sulla sua complessa definizione, sulla scia delle istanze artistiche e critiche degli anni Sessanta e Settanta in cui è radicato.
Boragina, F., Definizione e catalogazione del libro d’artista:limiti, tentativi e il caso Edcat, <<RICERCHE DI S/CONFINE>>, 2022; 2022 (Vol. XI n. 1): 156-170 [https://hdl.handle.net/10807/298657]
Definizione e catalogazione del libro d’artista: limiti, tentativi e il caso Edcat
Boragina, Federica
2022
Abstract
«Do we need, once again, to define the artist’s book? [...] it is as if [...] to every exhibition, to every article, you have to incessantly start saying what the artist’s book is not, rather than saying what it is». With these words Anne Moeglin-Delcroix introduced Guardare, raccontare, pensare, conservare: quattro percorsi del libro d’artista dagli anni ’60 ad oggi, an important exhibition and cataloguing work presented in Mantua in 2004. Starting from the inevitability of a exhaustive definition, the contribution takes a look at some attempts to catalog this editorial type, with reference to universally parameters and tools, as the standard ISBD, and it proposes as case study Edcat, the online database, dedicated to the publishing of artist and art, selected for instrumental reasons, operation and purpose. The plurality of services that Edcat provides allows us to rethink the concept of cataloguing the artist’s book and therefore its complex definition, in the wake of the artistic and critic instances of the sixties and seventies in which it is rooted.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.