Game-based learning (GBL) benefits from a large body of evidence highlighting its formative value; however, it is seldom used in formal instructional environments, due both to contingent issues, such as the lack of teacher training, but also to an intrinsic problem: the difficulty in reconciling learning objectives and game experience. This contribution proposes an innovative model for the alignment of specific learning objectives and the play experience, through the concept of game scenarios and the introduction of SMART game objectives. This model cuts across analogue and digital game types and represents the first step towards a universal design model for GBL.
L’apprendimento basato sul gioco, o game-based learning (GBL) gode di numerose evidenze a sostegno della sua valenza educativa e formativa. Tuttavia, la sua penetrazione nei contesti di istruzione formale è ridotta, a causa di problematiche contingenti, come la scarsa preparazione degli insegnanti, ma anche di un problema intrinseco: la difficoltà nel conciliare obiettivi di apprendimento ed esperienza di gioco. Questo contributo propone un innovativo modello per l’allineamento degli obiettivi specifici di apprendimento e l’esperienza di gioco, attraverso il concetto di scenari ludici e l’introduzione di obiettivi ludici SMART. Questo modello è trasversale a giochi analogici e digitali e rappresenta il primo step per la realizzazione di un modello di progettazione universale per il GBL.
Tinterri, A., Pelizzari, F., Basta, A., Dipace, A., Allineare obiettivi ludici e di apprendimento. Verso un framework unitario per il Game-Based Learning, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2024; (2, ottobre): 249-268 [https://hdl.handle.net/10807/296176]
Allineare obiettivi ludici e di apprendimento. Verso un framework unitario per il Game-Based Learning
Tinterri, Andrea
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;Pelizzari, Federica
Secondo
Writing – Original Draft Preparation
;
2024
Abstract
Game-based learning (GBL) benefits from a large body of evidence highlighting its formative value; however, it is seldom used in formal instructional environments, due both to contingent issues, such as the lack of teacher training, but also to an intrinsic problem: the difficulty in reconciling learning objectives and game experience. This contribution proposes an innovative model for the alignment of specific learning objectives and the play experience, through the concept of game scenarios and the introduction of SMART game objectives. This model cuts across analogue and digital game types and represents the first step towards a universal design model for GBL.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.