This contribution, while not claiming to be exhaustive, highlights the ecological question as a point of convergence—a dialogical and heuristic crossroads capable of bridging distant worlds, both geographically and philosophically. It underscores the importance of interreligious dialogue aimed at nurturing a shared responsibility for the well-being of our common home, guided by principles of universal fraternity. In particular, by exploring the diverse expressions of environmental stewardship found within various religious traditions, we advocate for the possibility of fostering dialogue between environmental pedagogy and philosophical and religious wisdom. This dialogue can serve to orient education towards fostering loving and fraternal relationships that encompass all existence. It represents a shift in our cultural, social, and relational approach to shaping the future of our planet.

Il presente contributo, senza alcuna pretesa di esaustività, individua nella questione ecologica un punto di contatto, un crocevia dialogico ed euristico capace di connettere mondi distanti, categorie geografiche e geo-filosofiche, enfatizzando la necessità di un dialogo interreligioso volto alla cura della casa comune nel segno della fraternità universale. In particolar modo, a partire dalle diverse espressioni che le differenti tradizioni religiose hanno manifestato in favore di un impegno di cura per il Pianeta, si vuole qui avallare la possibilità di aprire cammini di dialogo tra la pedagogia dell’ambiente con le sapienze filosofiche e religiose, in favore di un orientamento educativo verso una relazione amorevole e fraterna capace di abbracciare l’esistente, un cambio di rotta nell’impegno culturale, sociale e relazione del modo in cui stiamo disegnando il futuro della Terra.

Sabino, G., Quando l’ecologia unisce Oriente e Occidente. Implicazioni pedagogiche nel segno della fraternità del dialogo interreligioso sulla cura del Pianeta, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2024; 82 (1): 89-96 [https://hdl.handle.net/10807/294620]

Quando l’ecologia unisce Oriente e Occidente. Implicazioni pedagogiche nel segno della fraternità del dialogo interreligioso sulla cura del Pianeta

Sabino, Giampaolo
Primo
2024

Abstract

This contribution, while not claiming to be exhaustive, highlights the ecological question as a point of convergence—a dialogical and heuristic crossroads capable of bridging distant worlds, both geographically and philosophically. It underscores the importance of interreligious dialogue aimed at nurturing a shared responsibility for the well-being of our common home, guided by principles of universal fraternity. In particular, by exploring the diverse expressions of environmental stewardship found within various religious traditions, we advocate for the possibility of fostering dialogue between environmental pedagogy and philosophical and religious wisdom. This dialogue can serve to orient education towards fostering loving and fraternal relationships that encompass all existence. It represents a shift in our cultural, social, and relational approach to shaping the future of our planet.
2024
Italiano
Sabino, G., Quando l’ecologia unisce Oriente e Occidente. Implicazioni pedagogiche nel segno della fraternità del dialogo interreligioso sulla cura del Pianeta, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2024; 82 (1): 89-96 [https://hdl.handle.net/10807/294620]
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