This article explores the transformative role of gamification in higher education through a systematic literature review. Rooted in the concept of gamefulness, gamification involves the intentional integration of game elements to enhance student engagement and learning experiences. The systematic literature review focuses on gamification in higher education, using the PRISMA model to conduct the analysis. The search protocol employs a rigorous search strateg y using five online databases, excluding non-English language articles and duplicates. Adopting an aggregative review approach, the study delves into the theo-retical framework of gamification, tracing its definitions, underlying principles and potential impacts on learning outcomes. The narrative textual synthesis of the 53 selected articles reveals a diverse landscape of gamification implementations in higher educa-tion, highlighting challenges in the uniformity of theoretical and empirical analyses. Then a thematic analysis is also proposed exploiting the results of a “meta-summary”, to explore the relationships among themes. The conclusions emphasise the need for a functional, working model of gamification implementation to effectively address teaching improvement goals.

L’articolo esplora il ruolo trasformativo della gamification nell’istruzione superiore attraverso una revisione sistematica della letteratura. Radicata nel concetto di gamefulness, la gamification comporta l’integrazione intenzionale di ele-menti di gioco per migliorare il coinvolgimento degli studenti e le esperienze di apprendimento. La revisione sistematica della letteratura si concentra sulla gamification nell’istruzione superiore, utilizzando il modello PRISMA per condurre l’analisi. Il protocollo di ricerca impiega una strategia di ricerca rigorosa utilizzando cinque database online, escludendo gli articoli non in lingua inglese e i duplicati. Lo studio, che adotta un approccio di revisione aggregativa, approfondisce il quadro teorico della gamification, tracciandone le definizioni, i principi di base e i potenziali impatti sui risultati dell’apprendimento. La sintesi narrativa testuale dei 53 articoli selezionati rivela un panorama variegato di implementazioni della gamification nell’istruzione superiore, evidenziando le sfide nell’uniformità delle analisi teoriche ed empiriche. Successivamente, viene presentata un’analisi tematica che si avvale dei risultati di un “meta-sommario” al fine di esplorare le relazioni tra i diversi temi. Le conclusioni sotto-lineano la necessità di un modello funzionale e funzionante di implementazione della gamification per affrontare efficacemente gli obiettivi di miglioramento dell’insegnamento.

Pelizzari, F., Gamification in higher education. A systematic literature review, <<ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY>>, 2023; (31(3)): 21-43. [doi:https://doi.org/10.17471/2499-4324/1335] [https://hdl.handle.net/10807/283776]

Gamification in higher education. A systematic literature review

Pelizzari, Federica
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2023

Abstract

This article explores the transformative role of gamification in higher education through a systematic literature review. Rooted in the concept of gamefulness, gamification involves the intentional integration of game elements to enhance student engagement and learning experiences. The systematic literature review focuses on gamification in higher education, using the PRISMA model to conduct the analysis. The search protocol employs a rigorous search strateg y using five online databases, excluding non-English language articles and duplicates. Adopting an aggregative review approach, the study delves into the theo-retical framework of gamification, tracing its definitions, underlying principles and potential impacts on learning outcomes. The narrative textual synthesis of the 53 selected articles reveals a diverse landscape of gamification implementations in higher educa-tion, highlighting challenges in the uniformity of theoretical and empirical analyses. Then a thematic analysis is also proposed exploiting the results of a “meta-summary”, to explore the relationships among themes. The conclusions emphasise the need for a functional, working model of gamification implementation to effectively address teaching improvement goals.
2023
Inglese
Pelizzari, F., Gamification in higher education. A systematic literature review, <<ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY>>, 2023; (31(3)): 21-43. [doi:https://doi.org/10.17471/2499-4324/1335] [https://hdl.handle.net/10807/283776]
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