Teaching is recognized as a profession in many countries that have adopted structured public education systems. There are, in fact, some aspects that lack clear conceptual and organizational recognition, such as: the distinction between professionalism and professional style, the social demands of teachers’ associations in the name of professional autonomy, ongoing discussions on the definition of the knowledge and skills that constitute the professional profile. This paper explores how teachers’ assessment of learning contributes to the overall context, and it does so with a perspective on the pivotal role of teachers’ assessment in relation to professionalism and teacher professionalization. By examining the intricate dynamics of teachers’ assessment practices, it illuminates the transformative power of evaluation in shaping the teaching profession and driving educational excellence. The study provides valuable insights into the multifaceted nature of professionalism and underscores the critical role played by assessment in fostering professional growth and enhancing student learning outcomes.

L’insegnamento è riconosciuto come professione in molti Paesi che hanno adottato sistemi formativi pubblici strutturati. Restano in realtà alcuni aspetti non del tutto perimetrati sul piano del riconoscimento concettuale e organizzativo, per esempio la distinzione fra professionalità e professionismo, le rivendicazioni sociali delle associazioni di insegnanti in nome dell’autonomia professionale, i dibattiti riguardo alla definizione delle conoscenze e delle competenze che costituiscono il profilo professionale. In questo quadro in parte delineato e in parte incerto si situa anche la valutazione degli apprendimenti come attività svolta dagli insegnanti. Il presente contributo la esamina nella prospettiva del suo ruolo in relazione alla professionalità e alla professionalizzazione docente e sviluppa l’ipotesi che essa ne sia la chiave di volta. Esaminando le intricate dinamiche delle pratiche di valutazione degli insegnanti, questo studio evidenzia il potere trasformativo della valutazione nel plasmare la professione docente e nel promuovere l’eccellenza educativa. La ricerca fornisce intuizioni sulla natura sfaccettata della professione e sottolinea il ruolo critico svolto dalla valutazione nel favorire la crescita professionale e migliorare i risultati di apprendimento degli studenti.

Vigano', R. M., Evaluation as a Keystone of the Teaching Profession, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2023; 21 (2): 83-89. [doi:10.7346/-fei-XXI-02-23_11] [https://hdl.handle.net/10807/260940]

Evaluation as a Keystone of the Teaching Profession

Vigano', Renata Maria
2023

Abstract

Teaching is recognized as a profession in many countries that have adopted structured public education systems. There are, in fact, some aspects that lack clear conceptual and organizational recognition, such as: the distinction between professionalism and professional style, the social demands of teachers’ associations in the name of professional autonomy, ongoing discussions on the definition of the knowledge and skills that constitute the professional profile. This paper explores how teachers’ assessment of learning contributes to the overall context, and it does so with a perspective on the pivotal role of teachers’ assessment in relation to professionalism and teacher professionalization. By examining the intricate dynamics of teachers’ assessment practices, it illuminates the transformative power of evaluation in shaping the teaching profession and driving educational excellence. The study provides valuable insights into the multifaceted nature of professionalism and underscores the critical role played by assessment in fostering professional growth and enhancing student learning outcomes.
2023
Italiano
Vigano', R. M., Evaluation as a Keystone of the Teaching Profession, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2023; 21 (2): 83-89. [doi:10.7346/-fei-XXI-02-23_11] [https://hdl.handle.net/10807/260940]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FI_2023_21_02_083-089_Viganò.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 867.26 kB
Formato Adobe PDF
867.26 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/260940
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact