The article presents the experience of a research-training process which involved 40 social workers employed in services for refugees and asylum seekers. The focus of research was designed on the adaptation and the validation of the “second level intercultural skills” – reducing prejudices, interpreting cultures, building shared horizons – developed by the Research Center on Intercultural Relations of the Catholic University of Milan (Reggio, Santerini, 2014). Through the methodological approach of the argumentation of competence, the participants worked on the intercultural competences used in the context of interventions in favor of asylum seekers and political refugees, starting from the reflective review of their own professional practices. At the end of the research-training process, the three complex intercultural skills were adjusted to the contexts of intervention with refugees and asylum seekers.
L’articolo presenta l’esperienza di un percorso di ricerca-formazione che ha coinvolto 40 operatori che a vario titolo lavorano nei servizi per rifugiati e richiedenti asilo. Il focus della ricerca è stato progettato sulla declinazione delle competenze interculturali di secondo livello – ridurre i pregiudizi, interpretare le culture, trovare orizzonti condivisi – elaborate dal Centro di Ricerca sulle Relazioni interculturali del-l’Università Cattolica di Milano (Reggio, Santerini, 2014). Attraverso l’approccio metodologico dell’argomentazione di competenza, si è la-vorato con i partecipanti sulle competenze interculturali agite nell’am-bito degli interventi a favore di richiedenti asilo e rifugiati politici, a partire dalla rivisitazione riflessiva delle proprie pratiche professionali. Al termine del percorso di ricerca-formazione le tre competenze in-terculturali complesse sono state declinate nei contesti di intervento con rifugiati e richiedenti asilo.
Pasta, S., Balloi, C., Dodi, E., Maggi, U., Premoli, S., Santerini, M., Reggio, P., Competenze interculturali nel lavoro di accoglienza con rifugiati e richiedenti asilo”, <<PEDAGOGIA DELLE DIFFERENZE>>, LII; (2): 95-115 [https://hdl.handle.net/10807/260354]
Competenze interculturali nel lavoro di accoglienza con rifugiati e richiedenti asilo”
Pasta, Stefano
;Balloi, Cristina;Dodi, Elisabetta;Premoli, Silvio;Santerini, Milena;Reggio, Piergiorgio
2023
Abstract
The article presents the experience of a research-training process which involved 40 social workers employed in services for refugees and asylum seekers. The focus of research was designed on the adaptation and the validation of the “second level intercultural skills” – reducing prejudices, interpreting cultures, building shared horizons – developed by the Research Center on Intercultural Relations of the Catholic University of Milan (Reggio, Santerini, 2014). Through the methodological approach of the argumentation of competence, the participants worked on the intercultural competences used in the context of interventions in favor of asylum seekers and political refugees, starting from the reflective review of their own professional practices. At the end of the research-training process, the three complex intercultural skills were adjusted to the contexts of intervention with refugees and asylum seekers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Competenze interculturali nel lavoro di accoglienza con rifugiati e richiedenti asilo - Pedagogia delle differenze .pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Non specificato
Dimensione
1.51 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.51 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.