The contribution is dedicated to how Information Literacy (IL) questions secondary school, considering the European project “Check&Design. Digital Information Literacy and Collaborative Learning at school” (2021-23). The European Commission has identified Digital Education, of which IL is part, as one of the key factors for creating a common European Education Area by 2025; however, digital and IL skills are varied in Europe. The second part of the article reports two actions of the project: a mapping of these declinations in the respective national and local frameworks, carried out with teachers, and a questionnaire on IL to which 1,955 European students responded. Finally, the MOOC created by the project, now accessible to all in Italian and English, is presented as a response to promote Information Literacy as the ability to critically read the ongoing transformation processes of the current information ecosystem.

Il contributo è dedicato a come l’Information Literacy (IL) interroghi la scuola secondaria di II grado, a partire dal progetto europeo “Check&Design. Digital Information Literacy and Collaborative Learning at school” 2021-23). La Commissione europea ha individuato l’Educazione Digitale, di cui l’IL è parte, come uno dei fattori chiave per realizzare entro il 2025 una comune European Education Area; tuttavia, le competenze digitali e di IL sono declinate in modo eterogeneo in Europa. La seconda parte dell’articolo restituisce due azioni del progetto: una mappatura di tali declinazioni nei rispettivi quadri nazionali e locali, realizzata con i docenti, e un questionario sull’IL a cui hanno risposto 1.955 studenti europei. Infine, il MOOC realizzato dal progetto, ora accessibile a tutti in italiano e inglese, è presentato come risposta per promuovere l’Information Literacy come capacità di leggere in modo critico i processi di trasformazione in atto dell’attuale ecosistema informativo.

Ferrari, S., Pasta, S., Information Literacy: l’istanza educativa centrale per la declinazione delle competenze digitali, <<ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE>>, XB; annali della (26): 170-192 [https://hdl.handle.net/10807/259658]

Information Literacy: l’istanza educativa centrale per la declinazione delle competenze digitali

Ferrari, Simona;Pasta, Stefano
2023

Abstract

The contribution is dedicated to how Information Literacy (IL) questions secondary school, considering the European project “Check&Design. Digital Information Literacy and Collaborative Learning at school” (2021-23). The European Commission has identified Digital Education, of which IL is part, as one of the key factors for creating a common European Education Area by 2025; however, digital and IL skills are varied in Europe. The second part of the article reports two actions of the project: a mapping of these declinations in the respective national and local frameworks, carried out with teachers, and a questionnaire on IL to which 1,955 European students responded. Finally, the MOOC created by the project, now accessible to all in Italian and English, is presented as a response to promote Information Literacy as the ability to critically read the ongoing transformation processes of the current information ecosystem.
2023
Italiano
Ferrari, S., Pasta, S., Information Literacy: l’istanza educativa centrale per la declinazione delle competenze digitali, <<ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE>>, XB; annali della (26): 170-192 [https://hdl.handle.net/10807/259658]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/259658
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact