The development of key competences for lifelong learning has been a focus of the European Union since the early 2000s. Digital competences occupy a relevant space: they presuppose the critical and responsible utilization of technologies for learning, working and participating in today's society, characterized by the pervasiveness of the media. In Italy, a specific action of the National Digital School Plan has been activated in order to invest in the development of digital curricula. The contribution explores how the curriculum adopted during the s.y. 2021/2022 by an Upper Secondary school has been perceived by the students, with regard to the development of digital competences.
Lo sviluppo delle competenze chiave per l'apprendimento permanente è un'attenzione dell'Unione Europea sin dai primi anni Duemila. Uno spazio di rilievo è riservato alle competenze digitali, che presuppongono l'utilizzo delle tecnologie con dimestichezza, responsabilità e spirito critico per apprendere, lavorare e partecipare alla società odierna, caratterizzata dalla pervasività dei media. In Italia, una specifica azione del PNSD è stata attivata al fine di investire sull'ideazione di curricoli volti allo sviluppo di competenze digitali. Questo primo contributo indaga in che modo il curricolo adottato nel corso dell’anno scolastico 2021/2022 da un Istituto di Scuola Secondaria sia stato percepito dagli studenti, in relazione allo sviluppo di competenze digitali.
Rondonotti, M., Triacca, S., “Cogito Ergo Sum”: un curricolo digitale per la Scuola Secondaria, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2023; XLI (2): 274-284 [https://hdl.handle.net/10807/257995]
“Cogito Ergo Sum”: un curricolo digitale per la Scuola Secondaria
Rondonotti, Marco;Triacca, Serena
2023
Abstract
The development of key competences for lifelong learning has been a focus of the European Union since the early 2000s. Digital competences occupy a relevant space: they presuppose the critical and responsible utilization of technologies for learning, working and participating in today's society, characterized by the pervasiveness of the media. In Italy, a specific action of the National Digital School Plan has been activated in order to invest in the development of digital curricula. The contribution explores how the curriculum adopted during the s.y. 2021/2022 by an Upper Secondary school has been perceived by the students, with regard to the development of digital competences.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.