This article describes the experiential workshop INCLUSI carried out by a group of Italian teachers and educators which focused on promoting an in- clusive perspective within the school environment. Using a methodology based on storytelling, learning by doing and cooperative learning. Partici- pants shared their knowledge on story-telling and representation to co-con- struct their own vision of inclusion. Group reflection encouraged workshop participants to start from personal experiences and gradually build their own guidelines for a more inclusive pedagogy. The workshop culminated with the creation of a game on inclusion, which prompts teachers and educators to reflect together on how to respond to various emerging needs in the class- room. The game was designed to include an external observer whose role is to monitor interaction and communication within each team.
Il presente articolo descrive il percorso laboratoriale-esperienziale INCLUSI svolto da insegnanti ed educatori per promuovere la prospettiva inclusiva all’interno della realtà scolastica. Mediante una metodologia basata sul i, il cooperative learning e lo storytelling gli insegnanti hanno creato prodotti espressivi confrontandosi su narrazioni e rappresentazioni relative alle dif- ferenze, co-costruendo conoscenze e prodotti espressivi condivisi. La rifles- sione all’interno del gruppo ha dato la possibilità ai partecipanti di partire dai vissuti personali per poi costruire gradualmente un costrutto sull’inclu- sione rappresentante la sintesi delle loro riflessioni e delle loro creazioni. Il Laboratorio è terminato con l’ideazione di un gioco sull’inclusione grazie al quale insegnanti ed educatori possono discutere insieme sulle risposte da dare alle molteplici situazioni durante le attività educativo-didattiche e, allo stesso tempo, essere osservati, da un membro della squadra o da un osser- vatore esterno, al fine di evidenziare le dinamiche relazionali e comunica- zionali del gruppo.
Filosofi, F., Ballardini, H., Marangi, M., De Vogli, S., Venuti, P., Inclusi: Narrazioni di un percorso di formazione per insegnanti, dalla formazione al gioco per narrare l'inclusione, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2022; XX (3): 491-511. [doi:10.7346/-fei-XX-03-22_34] [https://hdl.handle.net/10807/237176]
Inclusi: Narrazioni di un percorso di formazione per insegnanti, dalla formazione al gioco per narrare l'inclusione
Marangi, Michele
Writing – Review & Editing
;
2022
Abstract
This article describes the experiential workshop INCLUSI carried out by a group of Italian teachers and educators which focused on promoting an in- clusive perspective within the school environment. Using a methodology based on storytelling, learning by doing and cooperative learning. Partici- pants shared their knowledge on story-telling and representation to co-con- struct their own vision of inclusion. Group reflection encouraged workshop participants to start from personal experiences and gradually build their own guidelines for a more inclusive pedagogy. The workshop culminated with the creation of a game on inclusion, which prompts teachers and educators to reflect together on how to respond to various emerging needs in the class- room. The game was designed to include an external observer whose role is to monitor interaction and communication within each team.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo Inclusi.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo completo
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
968.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
968.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.