In his «Misteri dei Ministeri», Augusto Frassineti sarcastically represents the hypocrisies of the bureaucratic world that he himself has experienced. In the throes of the mysterious force of the «irrational administration», neurotic employees move around the maze of offices, accumulating objects, paperwork and missed promotions. This obtuse greyness had already emerged in Piero Jahier’s anti-novel «Resultanze in merito alla vita e al carattere di Gino Bianchi», that Frassineti declares to have «read» only «after». These words represent a clarification on the genesis of the summa or perhaps only an exasperated claim of creative autonomy: anyway, the comparison between the two works is useful in order to highlight their thematic and partly structural affinities. In both cases there is a continuous analysis-synthesis game, typical of the modern encyclopedia, where the part (the bureaucratic habitat) stands for the whole (the tangle of reality in which every human being fumbles). It can also be found the formal attempt to organize the chaos, which is translated into a stylistic polyphony or a pressing series of classifications and lists, that become anaphoras in Jahier’s poetic prose, sometimes accompanied with a mocking irony.
Nei suoi «Misteri dei Ministeri», Augusto Frassineti rappresenta con piglio sarcastico le ipocrisie del mondo burocratico di cui lui stesso ha fatto esperienza. In preda alla forza misteriosa dell’«irrazionale amministrativo», impiegati nevrotici si muovono nel dedalo degli uffici accumulando oggetti, scartoffie e promozioni mancate. Si tratta dello stesso grigiore ottuso che era già emerso nell’antiromanzo di Piero Jahier, «Resultanze in merito alla vita e al carattere di Gino Bianchi», che l’autore dei «Misteri» dice però di aver «letto» solo «dopo». Al di là delle parole frassinetiane, chiarimento sulla genesi della summa o forse solo esasperata rivendicazione di autonomia creativa, il confronto tra le due opere risulta utile se non altro per metterne in luce le affinità tematiche e in parte strutturali. In entrambi i casi non solo si assiste a un continuo gioco analisi-sintesi, particolare-universale, tipico dell’enciclopedia moderna, per cui la parte (l’habitat burocratico) sta per il tutto (il groviglio della realtà in cui ogni essere umano annaspa), ma anche formalmente il tentativo di organizzare il caos si traduce in una polifonia stilistica o in una serie rapida di catalogazioni ed elenchi, che diventano vere e proprie anafore nella prosa poetica di Jahier, punte da un’ironia più o meno beffarda.
Colombo, R., Frassineti (non) legge Jahier. Un confronto antiministeriale, <<STUDI NOVECENTESCHI>>, 2022; XLIX (103): 33-51 [https://hdl.handle.net/10807/228871]
Frassineti (non) legge Jahier. Un confronto antiministeriale
Colombo, Roberta
2022
Abstract
In his «Misteri dei Ministeri», Augusto Frassineti sarcastically represents the hypocrisies of the bureaucratic world that he himself has experienced. In the throes of the mysterious force of the «irrational administration», neurotic employees move around the maze of offices, accumulating objects, paperwork and missed promotions. This obtuse greyness had already emerged in Piero Jahier’s anti-novel «Resultanze in merito alla vita e al carattere di Gino Bianchi», that Frassineti declares to have «read» only «after». These words represent a clarification on the genesis of the summa or perhaps only an exasperated claim of creative autonomy: anyway, the comparison between the two works is useful in order to highlight their thematic and partly structural affinities. In both cases there is a continuous analysis-synthesis game, typical of the modern encyclopedia, where the part (the bureaucratic habitat) stands for the whole (the tangle of reality in which every human being fumbles). It can also be found the formal attempt to organize the chaos, which is translated into a stylistic polyphony or a pressing series of classifications and lists, that become anaphoras in Jahier’s poetic prose, sometimes accompanied with a mocking irony.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.