At the beginning of the XIX century, while Europe is a battlefield and the Enlightenment civilization seems to be plunged into a new barbarism, both Foscolo and Manzoni, referring to Vico “Scienza Nuova”, play the role of “theologian poet” to promote the start of a new historical cycle. Foscolo bets on the classical-pagan ideal, whereas Manzoni with his “Inni Sacri” aims at a refounding of the world on definitely Christian roots.
All'inizio dell'Ottocento, mentre l'Europa intera è corsa dagli eserciti e la civiltà dei lumi sembra precipitata in una nuova barbarie, tanto Foscolo quanto Manzoni, richiamandosi entrambi al magistero vichiano della "Scienza nuova", si candidano al ruolo di "poeta teologo" per promuovere, all'insegna di una materia sublime, l'inizio di un nuovo ciclo storico. Ma se Foscolo scommette sull'ideale classico-pagano, Manzoni col progetto degli "Inni Sacri" mira a una rifondazione del mondo su basi decisamente cristiane.
Langella, G., Sublime pagano, sublime cristiano. Foscolo e Manzoni "poeti teologi", <<LA MODERNITÀ LETTERARIA>>, 2008; (1): 47-59 [http://hdl.handle.net/10807/20782]
Sublime pagano, sublime cristiano. Foscolo e Manzoni "poeti teologi"
Langella, Giuseppe
2008
Abstract
At the beginning of the XIX century, while Europe is a battlefield and the Enlightenment civilization seems to be plunged into a new barbarism, both Foscolo and Manzoni, referring to Vico “Scienza Nuova”, play the role of “theologian poet” to promote the start of a new historical cycle. Foscolo bets on the classical-pagan ideal, whereas Manzoni with his “Inni Sacri” aims at a refounding of the world on definitely Christian roots.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.