The contract, like every human act, is born historically conditioned, as every text is formed in a certain context. Moreover, the contract is rather the application of the principle of autonomy and thus the explanation of the power/freedom to impose rules and thus to be bound by the word: pacta sunt servanda; however, autonomy in this area must be understood in the sense of a relational autonomy in which at least two other fundamental principles of an ethical-legal nature play their role. These principles are good faith and synallagma. In the article, these principles are analyzed mainly with regard to balance or proportionality and the issue of changes in the circumstances of the contract. The traditional difference between good faith and fairness is defined and the contamination between good faith and fairness is examined: equitable good faith. Equitable good faith in jurisprudence is also profitably analyzed and the article focuses on the relationship between law, good faith and justice in the face of typical supervening and atypical supervening.

Il contratto come ogni atto dell’uomo nasce storicamente condizionato, come ogni testo esso si forma dentro un certo contesto. Inoltre, il contratto è bensì applicazione del principio di autonomia, e quindi esplicazione del potere/libertà di darsi delle regole e così vincolarsi alla parola data: pacta sunt servanda; tuttavia l’autonomia in questo ambito è da intendere nel senso di un’autonomia relazionale in cui svolgono il loro ruolo almeno due altri principi fondamentali di carattere etico-giuridico. Questi principi sono la buona fede e il Sinalagma. Nell'articolo, tali principi sono analizzati soprattutto per quanto riguarda l'equilibrio o proporzionalità e la questione delle modifiche delle circostanze del contratto. Viene definita la tradizionale differenza tra buona fede ed equità e viene esaminata la contaminazione tra buona fede ed equità: la buona fede equitativa. La buona fede equitativa in giurisprudenza è anche analizzata in modo proficuo e l'articolo si concentra sul rapporto tra diritto, buona fede ed equità di fronte alla sopravvenienza tipica e alla sopravvenienza atipica.

Nicolussi, A., Limiti del pacta sunt servanda, buona fede equitativa e dimensione sociale del contratto, <<REVISTA DE DIREITO DA CIDADE>>, 2021; 13 (3): 1515-1530. [doi:10.12957/rdc.2021.62312] [http://hdl.handle.net/10807/188420]

Limiti del pacta sunt servanda, buona fede equitativa e dimensione sociale del contratto

Nicolussi, Andrea
2021

Abstract

The contract, like every human act, is born historically conditioned, as every text is formed in a certain context. Moreover, the contract is rather the application of the principle of autonomy and thus the explanation of the power/freedom to impose rules and thus to be bound by the word: pacta sunt servanda; however, autonomy in this area must be understood in the sense of a relational autonomy in which at least two other fundamental principles of an ethical-legal nature play their role. These principles are good faith and synallagma. In the article, these principles are analyzed mainly with regard to balance or proportionality and the issue of changes in the circumstances of the contract. The traditional difference between good faith and fairness is defined and the contamination between good faith and fairness is examined: equitable good faith. Equitable good faith in jurisprudence is also profitably analyzed and the article focuses on the relationship between law, good faith and justice in the face of typical supervening and atypical supervening.
2021
Italiano
Nicolussi, A., Limiti del pacta sunt servanda, buona fede equitativa e dimensione sociale del contratto, <<REVISTA DE DIREITO DA CIDADE>>, 2021; 13 (3): 1515-1530. [doi:10.12957/rdc.2021.62312] [http://hdl.handle.net/10807/188420]
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