The article deals with the skills that teachers must develop in the face of the religious pluralism of students, starting with “problem situations” related to religious diversity in primary, lower and upper secondary schools. Thus, starting from the course “The trans-Mediterranean space and the Islamic world: integration in the school context”, organized by the Research Center on Intercultural Relations of the Catholic University of the Sacred Heart as part of the project PriMED, narrations of teachers participating in the course are reported. They were asked to analyze three competences which, identified in the intercultural field, are applied to religious pluralism, namely, “interpreting religious cultures”, “reducing prejudices”, “finding shared horizons”. From the analysis of the narratives the need to overcome a widespread “religious illiteracy” emerges. While recalling the need for skills in action (know-how), central to the approach proposed in the essay, in fact, in the training of teachers and therefore in the didactic curricula, it is necessary to introduce theoretical knowledge (knowledge) concerning religions, as elements of the reference framework in which teachers operate.

L’articolo propone le competenze che i docenti devono sviluppare di fronte al pluralismo religioso degli studenti, a partire da “situazioni-problema” legate alla diversità religiosa nelle scuole primaria e secondaria di I e II grado. Pertanto, a partire dal corso “Lo spazio trans-mediterraneo e il mondo islamico: l’integrazione nel contesto scolastico”, realizzato dal Centro di Ricerca sulle Relazioni Interculturali dell’Università Cattolica del S. Cuore nell’ambito del progetto PriMED, si riportano narrazioni di docenti partecipanti al corso. A loro è stata fatta la richiesta di declinare tre competenze che, individuate nel campo interculturale, vengono applicate al pluralismo religioso, ossia “interpretare le culture religiose”, “ridurre i pregiudizi”, “trovare orizzonti condivisi”. Dall’analisi delle narrazioni emerge essenzialmente la necessità di superare un diffuso “analfabetismo religioso”. Pur richiamando la necessità di competenze in azione (il saper fare), centrali nell’approccio proposto nell’articolo, occorre, infatti, nella formazione docenti e quindi nei curricoli didattici, introdurre conoscenze teoriche (il sapere) riguardanti le religioni, in quanto elementi del quadro di riferimento in cui gli insegnanti operano.

Pasta, S., Cuciniello, A., Insegnanti, competenze interculturali e pluralismo religioso. Un’analisi di situazioni-problema di fronte alla diversità religiosa, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2021; 37 (5): 171-188 [http://hdl.handle.net/10807/167858]

Insegnanti, competenze interculturali e pluralismo religioso. Un’analisi di situazioni-problema di fronte alla diversità religiosa

Pasta, Stefano
Primo
;
Cuciniello, Antonio
Secondo
2021

Abstract

The article deals with the skills that teachers must develop in the face of the religious pluralism of students, starting with “problem situations” related to religious diversity in primary, lower and upper secondary schools. Thus, starting from the course “The trans-Mediterranean space and the Islamic world: integration in the school context”, organized by the Research Center on Intercultural Relations of the Catholic University of the Sacred Heart as part of the project PriMED, narrations of teachers participating in the course are reported. They were asked to analyze three competences which, identified in the intercultural field, are applied to religious pluralism, namely, “interpreting religious cultures”, “reducing prejudices”, “finding shared horizons”. From the analysis of the narratives the need to overcome a widespread “religious illiteracy” emerges. While recalling the need for skills in action (know-how), central to the approach proposed in the essay, in fact, in the training of teachers and therefore in the didactic curricula, it is necessary to introduce theoretical knowledge (knowledge) concerning religions, as elements of the reference framework in which teachers operate.
2021
Italiano
Pasta, S., Cuciniello, A., Insegnanti, competenze interculturali e pluralismo religioso. Un’analisi di situazioni-problema di fronte alla diversità religiosa, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2021; 37 (5): 171-188 [http://hdl.handle.net/10807/167858]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/167858
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact