Among the deepening of the reflection on rice in the seventeenth century, Emanuele Tesauro's «Treatise de 'Ridicoli» stands out for its placement within the «Aristotelian Cannocchiale», for its ingenious style, for the daring intention to start from a concise definition by Aristotle, for the author's ability to bring rhetorical classifications and rules of civil conversation back to a moral dimension strongly anchored to a metaphysics. The contribution aims to retrace the systematization operated by Tesauro to contextualize it within the contemporary production on the subject and to highlight its novelty character, both on the level of the logical-rhetorical form of the discussion - centered on the dialectic of matter-form - and because the usual reference to the Aristotelian «Ethics to Nicomachos» not only contributes to founding the distinction between ridicule and slander from a philosophical point of view, but also allows us to recognize in the ontological depth of the metaphor the principle of legitimacy of the category of the ridiculous.
Fra gli approfondimenti della riflessione sul riso nel XVII secolo il «Trattato de’ Ridicoli» di Emanuele Tesauro si impone per la sua collocazione all’interno del «Cannocchiale aristotelico», per lo stile ingegnoso, per l’audace proposito di svilupparsi a partire da una concisa definizione di Aristotele, per la capacità dell’autore di ricondurre classificazioni retoriche e regole della civil conversazione ad una dimensione morale fortemente ancorata ad una metafisica. Il contributo si propone di ripercorrere la sistematizzazione operata da Tesauro per contestualizzarla all’interno della coeva produzione sull’argomento e per porre in rilievo il suo carattere di novità, sia sul piano della forma logico-retorica della trattazione – imperniata sulla dialettica materia-forma – sia perché il consueto rimando all’aristotelica «Etica a Nicomaco» non solo contribuisce a fondare da un punto di vista filosofico la distinzione fra ridicolo e maldicenza, ma consente di riconoscere nello spessore ontologico della metafora il principio di legittimità della categoria del ridicolo.
Bisi, M., Turpitudo minime noxia: ridicoli figurati e figure ingegnose nel «Trattato de’ Ridicoli» di Emanuele Tesauro, in Le forme del comico. Atti delle sessioni parallele del XXI Congresso dell’ADI (Associazione degli Italianisti), Firenze, 6-9 settembre 2017, (FIRENZE -- ITA, 06-09 September 2017), ADI - Associazione degli italianisti- Società Editrice Fiorentina, Firenze 2019: 583-591 [http://hdl.handle.net/10807/163815]
Turpitudo minime noxia: ridicoli figurati e figure ingegnose nel «Trattato de’ Ridicoli» di Emanuele Tesauro
Bisi, Monica
2019
Abstract
Among the deepening of the reflection on rice in the seventeenth century, Emanuele Tesauro's «Treatise de 'Ridicoli» stands out for its placement within the «Aristotelian Cannocchiale», for its ingenious style, for the daring intention to start from a concise definition by Aristotle, for the author's ability to bring rhetorical classifications and rules of civil conversation back to a moral dimension strongly anchored to a metaphysics. The contribution aims to retrace the systematization operated by Tesauro to contextualize it within the contemporary production on the subject and to highlight its novelty character, both on the level of the logical-rhetorical form of the discussion - centered on the dialectic of matter-form - and because the usual reference to the Aristotelian «Ethics to Nicomachos» not only contributes to founding the distinction between ridicule and slander from a philosophical point of view, but also allows us to recognize in the ontological depth of the metaphor the principle of legitimacy of the category of the ridiculous.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.