This essay suggests an overturned approach to Italo Calvino’s production by placing the figure of the essayist before that of the narrator. In accordance with the educational mission that Antonio Gramsci assigns to the Marxists intellectuals, since the post-World War II period Calvino has clearly understood the importance to build a «new literature» up, but only to make it work for a «new society», as he explains in the Preface to Una pietra sopra (The Stone Above, 1980). Therefore, the creative option is just one among many, and it gets into a crisis when the society brings a new kind of public to the stage, that doesn’t want either to attend the literature of commitment anymore, or to accept politics to act as cultural glue. Since the 1960s, Calvino consequently sharpens his theoretical instruments to restore a dialogue with the post-ideological reader, keeping for sure the conviction that literature is endowed with a cognitive charge not less than other forms of knowledge. Taking advantage of a general crisis of the novel, Calvino shuffles the catalogue of genres, hybridizing fiction and essay writing. This latter is seen as a privileged channel to involve the public in the critical act, without which no literary operation can be meaningful. As an emblematic case study will be analysed Il castello dei destini incrociati (The Castle of Crossed Destinies, 1973), a book conceived to verify the suggestions offered by structuralism and semiotics, and yet a device where literary theory, meta-narration and narration end up finding an original way to value one another.

Il contributo propone un approccio rovesciato alla produzione di Italo Calvino, mettendo la figura del saggista davanti a quella del narratore. Fedele alla missione educativa che Gramsci affida agli intellettuali marxisti, Calvino fin dal Dopoguerra ha chiara la necessità di costruire una «nuova letteratura», ma unicamente per metterla al servizio di una «nuova società», come spiega nella Presentazione a Una pietra sopra (1980). Quella creativa è quindi solo un’opzione tra le altre, che entra in crisi quando la società porta alla ribalta un nuovo tipo di pubblico, non più disposto a frequentare la letteratura dell’impegno e ad accettare che sia la politica ad agire da collante culturale. A partire dagli anni Sessanta, Calvino affina di conseguenza gli strumenti teorici per ristabilire un dialogo con il lettore post-ideologico, tenendo per certa la convinzione che la letteratura possiede una carica conoscitiva non inferiore ad altre forme di sapere. Approfittando di una generale crisi del romanzo, Calvino rimescola il catalogo dei generi, ibridando sempre più spesso la fiction e il saggismo, individuato come canale preferenziale per coinvolgere il pubblico nell’atto critico che è sentito come necessario a ogni operazione letteraria. Come caso di studio emblematico si prenderà Il castello dei destini incrociati (1973), un libro concepito alla stregua di una verifica delle suggestioni offerte dallo strutturalismo e dalla semiotica, nel quale però la teoria letteraria, la meta-narrazione e la narrazione finiscono per trovare un modo inedito di valorizzarsi a vicenda.

Savio, D., Italo Calvino tra saggismo e "silenzio" della narrativa. Il caso della «Nota» al «Castello dei destini incrociati» (1973), <<TICONTRE>>, 2019; (12): 309-324 [http://hdl.handle.net/10807/152621]

Italo Calvino tra saggismo e "silenzio" della narrativa. Il caso della «Nota» al «Castello dei destini incrociati» (1973)

Savio, Davide
Primo
2019

Abstract

This essay suggests an overturned approach to Italo Calvino’s production by placing the figure of the essayist before that of the narrator. In accordance with the educational mission that Antonio Gramsci assigns to the Marxists intellectuals, since the post-World War II period Calvino has clearly understood the importance to build a «new literature» up, but only to make it work for a «new society», as he explains in the Preface to Una pietra sopra (The Stone Above, 1980). Therefore, the creative option is just one among many, and it gets into a crisis when the society brings a new kind of public to the stage, that doesn’t want either to attend the literature of commitment anymore, or to accept politics to act as cultural glue. Since the 1960s, Calvino consequently sharpens his theoretical instruments to restore a dialogue with the post-ideological reader, keeping for sure the conviction that literature is endowed with a cognitive charge not less than other forms of knowledge. Taking advantage of a general crisis of the novel, Calvino shuffles the catalogue of genres, hybridizing fiction and essay writing. This latter is seen as a privileged channel to involve the public in the critical act, without which no literary operation can be meaningful. As an emblematic case study will be analysed Il castello dei destini incrociati (The Castle of Crossed Destinies, 1973), a book conceived to verify the suggestions offered by structuralism and semiotics, and yet a device where literary theory, meta-narration and narration end up finding an original way to value one another.
2019
Italiano
Savio, D., Italo Calvino tra saggismo e "silenzio" della narrativa. Il caso della «Nota» al «Castello dei destini incrociati» (1973), <<TICONTRE>>, 2019; (12): 309-324 [http://hdl.handle.net/10807/152621]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/152621
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact