Nowadays the perspective of lifelong learning is a key to enhance training as a device to oppose unemployment and job insecurity. It can improve professional opportunities which should encourage, in turn, a greater adoption by the population and the active involvement of both public and private stakeholders. Universities must carry the so-called Third Mission, as defined in the European guidelines, thus incorporating it to their more traditional activities of teaching and research. The paper identifies some critical issues regarding high-level training in a society characterized by its inequality. The importance of disseminating knowledge and scientific discoveries is particularly important to improve all aspects of society, including social, cultural and economic factors. The third mission is an educational challenge. Knowledge aims to spread social inclusion and to improve social and personal development.

Nella società attuale adottare la prospettiva del lifelong learning significa valorizzare la formazione come dispositivo per avversare la disoccupazione e la precarietà lavorativa, per migliorare le possibilità professionali e, parimenti, favorire la partecipazione attiva di ogni persona all’economia. In linea con le indicazioni europee l’università, accanto ai due obiettivi fondamentali della formazione e della ricerca, è la cosiddetta Terza Missione. Tra la Strategia di Lisbona e la Strategia Europa 2020 la terza missione ha contribuito a migliorare la qualità della vita della comunità umana? Il contributo individua alcuni nodi critici in ordine all’Alta formazione in una società dei diseguali con peculiare riferimento all’importanza di diffondere la conoscenza e le scoperte scientifiche e contribuire al miglioramento sociale, culturale ed economico della società. La sfida educativa della terza missione, nella complessità sociale e culturale, si deve misurare con la crescente disuguaglianza economica affinché la conoscenza sia realmente occasione di inclusione e sviluppo individuale e territoriale.

Vischi, A., Terza missione dell’università tra Alta formazione e società dei diseguali. Alcune questioni critiche, <<PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA>>, 2018; 4 (1): 1-4 [http://hdl.handle.net/10807/117041]

Terza missione dell’università tra Alta formazione e società dei diseguali. Alcune questioni critiche

Vischi, Alessandra
2018

Abstract

Nowadays the perspective of lifelong learning is a key to enhance training as a device to oppose unemployment and job insecurity. It can improve professional opportunities which should encourage, in turn, a greater adoption by the population and the active involvement of both public and private stakeholders. Universities must carry the so-called Third Mission, as defined in the European guidelines, thus incorporating it to their more traditional activities of teaching and research. The paper identifies some critical issues regarding high-level training in a society characterized by its inequality. The importance of disseminating knowledge and scientific discoveries is particularly important to improve all aspects of society, including social, cultural and economic factors. The third mission is an educational challenge. Knowledge aims to spread social inclusion and to improve social and personal development.
2018
Italiano
Vischi, A., Terza missione dell’università tra Alta formazione e società dei diseguali. Alcune questioni critiche, <<PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA>>, 2018; 4 (1): 1-4 [http://hdl.handle.net/10807/117041]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/117041
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact