Understanding the motivations underlying the consumption of counterfeit products is crucial to contrast this illicit market and to develop a culture of anti-counterfeiting. However, there is a gap in the literature on the topic, in particular from a psychological perspective. We therefore propose an exploratory research, focused on the market of perfumes, made up of two studies: a motivational analysis on consumption of counterfeit perfume and a netnographyc analysis of spontaneous conversations emerged in dedicated forums. The results provide a preliminary map of the motivations and resistances underlying the consumption of counterfeit perfume, furthermore identifying 3 different consumer profiles. The research aims to start a psychological research field on counterfeiting

La comprensione delle motivazioni alla base del consumo di prodotti contraffatti risulta cruciale per contrastare questo mercato illecito e favorire lo sviluppo di una cultura dell’anticontraffazione. Tuttavia esiste un gap nella letteratura sul tema, in particolare nell’ambito della psicologia dei consumi. Proponiamo dunque una ricerca esplorativa, focalizzata nel mercato dei profumi, composta da due studi: un’analisi motivazionale sul processo di acquisto dei profumi contraffatti e un’analisi netnografica delle conversazioni emerse spontaneamente in forum dedicati. I risultati offrono una prima mappatura delle motivazioni e delle resistenze alla base del consumo di profumi contraffatti, individuando inoltre nei vissuti esperienziali 3 diversi profili di consumatore. La ricerca si propone come l’inizio di un possibile filone di ricerca psicologica sulla contraffazione.

Gabri, S., Zannelli, S., Lozza, E., La contraffazione dei profumi: motivazione e barriere al consumo., <<MICRO & MACRO MARKETING>>, 2017; (2): 295-310 [http://hdl.handle.net/10807/104056]

La contraffazione dei profumi: motivazione e barriere al consumo.

Gabri, Sara
Primo
;
Lozza, Edoardo
Ultimo
2017

Abstract

Understanding the motivations underlying the consumption of counterfeit products is crucial to contrast this illicit market and to develop a culture of anti-counterfeiting. However, there is a gap in the literature on the topic, in particular from a psychological perspective. We therefore propose an exploratory research, focused on the market of perfumes, made up of two studies: a motivational analysis on consumption of counterfeit perfume and a netnographyc analysis of spontaneous conversations emerged in dedicated forums. The results provide a preliminary map of the motivations and resistances underlying the consumption of counterfeit perfume, furthermore identifying 3 different consumer profiles. The research aims to start a psychological research field on counterfeiting
2017
Italiano
Gabri, S., Zannelli, S., Lozza, E., La contraffazione dei profumi: motivazione e barriere al consumo., <<MICRO & MACRO MARKETING>>, 2017; (2): 295-310 [http://hdl.handle.net/10807/104056]
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