Measures against disengagement and school dropout are generally addressed to rebuild the relationship between the at-risk student and the school environment. But the literature shows that this approach looks inefficient if the relationship with his/her family is not affected and the school-family link still remains unfamiliar and unbalanced. The essay aims at describing the precarious co-operation between school and family within two re-engaging measures adopted in Switzerland (Vaud) and in Southern Italy (Plan of Social Cohesion F3 - ESF). A qualitative and comparative analysis of normative and working documents (laws, assessment and monitoring reports) leads the authors to identify the critical conditions under which the school-family link is more vulnerable and some recommendations to foster it during re-engaging programs.
Gli interventi contro la dispersione scolastica sono centrati sul ripristino della relazione allievo- scuola. Tuttavia la letteratura scientifica dimostra che questo approccio si rivela inefficace se non si intacca la mancanza di “famigliarità reciproca” e di collaborazione paritaria tra scuola e famiglia. Il saggio intende verificare la natura precaria della collaborazione scuola-famiglia grazie all’analisi di dispositivi contro la dispersione scolastica in Svizzera (Matas, Vaud) e in Italia (Piano Azione Coesione F3, regioni meridionali). L’analisi qualitativa di documenti prodotti a seguito di precedenti studi permette d’individuare in quali condizioni la collaborazione risulta più vulnerabile e quali elementi possono diminuire la fragilità del legame tra la scuola e i genitori degli alunni a rischio.
Colombo, M., Tièche Cristinat, C., La collaboration avec les familles dans des dispositifs d’accrochage scolaire ; une relation fragile et ténue, <<SCHWEIZERISCHE ZEITSCHRIFT FUER BILDUNGS WISSENSCHAFTEN>>, 2017; 39 (2): 120-139 [http://hdl.handle.net/10807/98382]
Autori: | |
Titolo: | La collaboration avec les familles dans des dispositifs d’accrochage scolaire ; une relation fragile et ténue |
Data di pubblicazione: | 2017 |
Abstract: | Gli interventi contro la dispersione scolastica sono centrati sul ripristino della relazione allievo- scuola. Tuttavia la letteratura scientifica dimostra che questo approccio si rivela inefficace se non si intacca la mancanza di “famigliarità reciproca” e di collaborazione paritaria tra scuola e famiglia. Il saggio intende verificare la natura precaria della collaborazione scuola-famiglia grazie all’analisi di dispositivi contro la dispersione scolastica in Svizzera (Matas, Vaud) e in Italia (Piano Azione Coesione F3, regioni meridionali). L’analisi qualitativa di documenti prodotti a seguito di precedenti studi permette d’individuare in quali condizioni la collaborazione risulta più vulnerabile e quali elementi possono diminuire la fragilità del legame tra la scuola e i genitori degli alunni a rischio. |
Abstract: | Measures against disengagement and school dropout are generally addressed to rebuild the relationship between the at-risk student and the school environment. But the literature shows that this approach looks inefficient if the relationship with his/her family is not affected and the school-family link still remains unfamiliar and unbalanced. The essay aims at describing the precarious co-operation between school and family within two re-engaging measures adopted in Switzerland (Vaud) and in Southern Italy (Plan of Social Cohesion F3 - ESF). A qualitative and comparative analysis of normative and working documents (laws, assessment and monitoring reports) leads the authors to identify the critical conditions under which the school-family link is more vulnerable and some recommendations to foster it during re-engaging programs. |
Abstract: | Les interventions de lutte contre le décrochage scolaire sont principalement centrées sur la restauration des relations élève – école. Or la littérature scientifique démontre que ces approches s’avèrent infructueuses tant que les relations école-famille, en particulier le manque de familiarité réciproque et de collaboration paritaire, ne sont pas abordées. Notre propos entend vérifier la précarité de cette collaboration à partir de l’étude de dispositifs d’accrochage en Suisse (Matas, Vaud) et du Piano Azione Coesione PAC F3 en Italie (Italie Méridionale). L’analyse qualitative de documents élaborés lors d’études précédentes permet de dégager les conditions qui rendent les relations école – famille ténues et fragiles ainsi que quelques éléments qui diminueraient la fragilisation du lien école – famille. |
Abstract: | Interventionen gegen Schulabbruch zentrieren sich vor allem auf die Wiederherstellung der Beziehungen zwischen Schule und Schülern. Doch die wissenschaftliche Literatur zeigt, dass diese Ansätze, ohne eine Behandlung der gegenseitigen Vertrautheit und der Zusammenarbeit zwischen Schule und Familien, nicht erfolgreich sind. In unserem Beitrag wird die Ungewissheit dieser Zusammenarbeit basierend auf Vergleichanalysen von Programmen gegen Schulabbruch in der Schweiz (Vaud) und in Süd Italien (Piano Azione Coesione PAC F3) überprüft. Die qualitative Analyse von verschiedenen Dokumenten erlaubte es uns, einige Bedingungen, die die Beziehungen zwischen Schule und Familie schwächen, und Elemente die diese Schwächung verringern zu identifizieren. |
Lingua: | Italiano |
Rivista: | |
Citazione: | Colombo, M., Tièche Cristinat, C., La collaboration avec les familles dans des dispositifs d’accrochage scolaire ; une relation fragile et ténue, <<SCHWEIZERISCHE ZEITSCHRIFT FUER BILDUNGS WISSENSCHAFTEN>>, 2017; 39 (2): 120-139 [http://hdl.handle.net/10807/98382] |
Appare nelle tipologie: | Articolo in rivista, Nota a sentenza |