Computer-assisted qualitative research has gained momentum in the Social Sciences, from the early pioneering studies in Computational Linguistics up to the more sophisticated methodologies of current scientific work. Only recently has educational research turned attention to these methods. The article casts a light on the strengths and weaknesses of such research paradigm.
L'analisi dei dati qualitativi mediante l'uso di softwere si è affermata e si va sempre più diffondendo nell'ambito delle scienze umane e della ricerca sociale, dai primi pionieristici studi nati nell'ambito della linguistica computazione, sino alle attuali più sofisticate metodologie informatiche. Solo recentemente la ricerca educativa ha rivolto la propria attenzione a tali strumenti. Il contributo ne mette in luce le potenzialità e i rischi.
Cadei, L., Simeone, D., L'impiego del software nell'analisi qualitativa, in Zuczkowski, A., Bianchi, I. (ed.), L'analisi qualitativa dell'esperienza diretta, Aracne, Roma 2009: 465- 472 [http://hdl.handle.net/10807/9786]
L'impiego del software nell'analisi qualitativa
Cadei, Livia;Simeone, Domenico
2009
Abstract
Computer-assisted qualitative research has gained momentum in the Social Sciences, from the early pioneering studies in Computational Linguistics up to the more sophisticated methodologies of current scientific work. Only recently has educational research turned attention to these methods. The article casts a light on the strengths and weaknesses of such research paradigm.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.