The purpose of this study is to present a new questionnaire on the difficulties that students might encounter in choosing their Secondary School Education in Italy. The questionnaire is characterized by its simplicity and it has been created to facilitate the identification of students that might require support in dealing with this choice. 327 students participated at the study. Confirmatory factor analysis supported a four-dimensional factor structure: Parental expectations; Confusion; Anxiety and Suitability. Reliability and concurrent validity, with a scale on career exploration and the situation of the process of choosing, were good.
Lo scopo del presente lavoro è quello di presentare un nuovo questionario sulle difficoltà che gli studenti potrebbero incontrare nello scegliere la Scuola Secondaria di Secondo Grado in Italia. Lo strumento si caratterizza per semplicità ed è stato realizzato con l’intento di facilitare l’identificazione degli studenti che richiedono un supporto maggiore nell’affrontare questo tipo di scelta. Hanno partecipato allo studio 327 studenti. L’analisi fattoriale confermativa ha supportato la versione a 4 fattori: Aspettative dei genitori; Confusione; Ansia; Compatibilità. Attendibilità e validità concorrente, con una scala sull’impegno nella scelta e con la situazione del processo di scelta, sono risultate buone.
Boerchi, D., PeCAS – Questionario per la valutazione di difficoltà nella scelta della Scuola Secondaria di secondo grado, <<COUNSELING>>, 2016; 9 (3): 1-6. [doi:10.14605/CS931622] [http://hdl.handle.net/10807/91276]
PeCAS – Questionario per la valutazione di difficoltà nella scelta della Scuola Secondaria di secondo grado
Boerchi, DiegoPrimo
2016
Abstract
The purpose of this study is to present a new questionnaire on the difficulties that students might encounter in choosing their Secondary School Education in Italy. The questionnaire is characterized by its simplicity and it has been created to facilitate the identification of students that might require support in dealing with this choice. 327 students participated at the study. Confirmatory factor analysis supported a four-dimensional factor structure: Parental expectations; Confusion; Anxiety and Suitability. Reliability and concurrent validity, with a scale on career exploration and the situation of the process of choosing, were good.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.