This paper is based on the empirical analysis on a sample of 33 producers of machine tools. The aim is to explore firms’ international strategies and the characteristics of their presence in foreign markets from both a qualitative and quantitative point of view. The survey relies on data collected through a questionnaire submitted to the firms belonging to UCIMU (the Association of Italian Manufacturers of Machine Tools, Robots, Automation Systems) and through a number of face-to-face interviews with entrepreneurs. The central role of internationalization within the firms’ patterns of growth is the first relevant finding of the study: in the period 2003-2006 firms’ growth was driven by foreign markets. Firms show high levels of both export intensity and geographical scope. They mainly rely on export as entry mode in foreign markets. Firm size only partially explains the choice of internationalization strategies characterized by low commitment. In fact, the shift from indirect export towards entry modes based on greater commitment and investments requires not only more financial resources, but also a significant organizational and managerial development. Our analysis shows that the level of human capital (for example, the number of managers with international experience in their professional background and the number of graduate employees), management competencies, and competitive advantages based on innovation and quality affect the degree of international development of the firms. These factors are fundamental for those firms that aim at strengthening their presence in foreign markets, especially emerging ones.

Questo lavoro si basa su un indagine empirica condotta su un campione di 33 imprese produttrici di macchine utensili, con l obiettivo di analizzarne le strategie d internazionalizzazione e le caratteristiche quali-quantitative della presenza sui mercati internazionali. L analisi è basata su dati raccolti attraverso la somministrazione di un questionario alle imprese associate UCIMU (l'associazione dei costruttori italiani di macchine utensili) e la realizzazione di interviste ad imprenditori. Dallo studio emerge, in primo luogo, la centralità dell internazionalizzazione nei percorsi di sviluppo aziendale. Nel periodo 2003-2006 la crescita aziendale è stata, infatti, trainata dai mercati esteri. Le imprese indagate si caratterizzano per un elevato livello di export intensity, così come per un alta dispersione geografica delle vendite. Il presidio commerciale resta l elemento chiave delle strategie d internazionalizzazione perseguite. La scelta di forme d internazionalizzazione meno impegnative si spiega non solo alla luce della limitata dimensione: il passaggio da forme di export indiretto a modalità di presenza estera più strutturate richiede un impegno crescente in termini non solo finanziari, ma, più in generale, organizzativi e gestionali. L analisi mostra che la dotazione di capitale umano (ad esempio, il numero di dirigenti con esperienze internazionali e il numero di occupati laureati) e, in generale, competenze manageriali e vantaggi competitivi basati su innovazione e qualità contribuiscono a spiegare il diverso grado di sviluppo internazionale. Questi elementi giocano un ruolo fondamentale ai fini del rafforzamento della presenza delle imprese nei mercati esteri, soprattutto in quelli emergenti.

Cerrato, D., Depperu, D., Internazionalizzazione e competitività delle imprese produttrici di macchine utensili: alcune evidenze empiriche, <<PICCOLA IMPRESA>>, 2010; 2010 (3): 11-37 [http://hdl.handle.net/10807/8949]

Internazionalizzazione e competitività delle imprese produttrici di macchine utensili: alcune evidenze empiriche

Cerrato, Daniele;Depperu, Donatella
2010

Abstract

This paper is based on the empirical analysis on a sample of 33 producers of machine tools. The aim is to explore firms’ international strategies and the characteristics of their presence in foreign markets from both a qualitative and quantitative point of view. The survey relies on data collected through a questionnaire submitted to the firms belonging to UCIMU (the Association of Italian Manufacturers of Machine Tools, Robots, Automation Systems) and through a number of face-to-face interviews with entrepreneurs. The central role of internationalization within the firms’ patterns of growth is the first relevant finding of the study: in the period 2003-2006 firms’ growth was driven by foreign markets. Firms show high levels of both export intensity and geographical scope. They mainly rely on export as entry mode in foreign markets. Firm size only partially explains the choice of internationalization strategies characterized by low commitment. In fact, the shift from indirect export towards entry modes based on greater commitment and investments requires not only more financial resources, but also a significant organizational and managerial development. Our analysis shows that the level of human capital (for example, the number of managers with international experience in their professional background and the number of graduate employees), management competencies, and competitive advantages based on innovation and quality affect the degree of international development of the firms. These factors are fundamental for those firms that aim at strengthening their presence in foreign markets, especially emerging ones.
2010
Italiano
Cerrato, D., Depperu, D., Internazionalizzazione e competitività delle imprese produttrici di macchine utensili: alcune evidenze empiriche, <<PICCOLA IMPRESA>>, 2010; 2010 (3): 11-37 [http://hdl.handle.net/10807/8949]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/8949
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact