We offer some guidelines for the teaching of French texts at school (average, high-school pupils). We focus on three levels: 1.the emotive component and its linguistic expressions (lexicon, metaphores, direct speech, indexicals...); 2.the argumentation of emotions (reasonable involvement based on the knowledge of the cultural and historical context); 3.some remarks on reader's personal involvement. We display our methodology in analysing some passages from some contemporary French novels.

Cigada, S., Strumenti per l'analisi linguistica del testo letterario: le strategie del coinvolgimento emotivo, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2011; XXIX (Novembre): 81-85 [http://hdl.handle.net/10807/7862]

Strumenti per l'analisi linguistica del testo letterario: le strategie del coinvolgimento emotivo

Cigada, Sara
2011

Abstract

We offer some guidelines for the teaching of French texts at school (average, high-school pupils). We focus on three levels: 1.the emotive component and its linguistic expressions (lexicon, metaphores, direct speech, indexicals...); 2.the argumentation of emotions (reasonable involvement based on the knowledge of the cultural and historical context); 3.some remarks on reader's personal involvement. We display our methodology in analysing some passages from some contemporary French novels.
2011
Italiano
Francese
Versione integrale pubblicata online. Una versione ridotta dell'articolo è pubblicata sulla rivista cartacea, pp. 81-85. Slides per la didattica pubblicate online http://nuovasecondaria.lascuolaconvoi.it/
Cigada, S., Strumenti per l'analisi linguistica del testo letterario: le strategie del coinvolgimento emotivo, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2011; XXIX (Novembre): 81-85 [http://hdl.handle.net/10807/7862]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/7862
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact