The divine order has been transgressed since the beginning of mankind: this is why a research must be carried out, about the fragility of life, its corruption and its extremisms. In order to remedy man’s fall, Augustine proposes a human education based on the announcement of new, without setting a rule for temporal things, as the history of salvation is granted a privilege. John of Salisbury finds a specific solution for the problems of his times: the prince must observe the superior laws which come from God, as the latter universally rules all human beings. Moreover, God’s rules set the principles both for the State and the Church. The role of politics is to affirm the metaphysical order in the State’s organism.

La trasgressione originaria dell’ordine divino giustifica la meditazione sulla fragilità della vita e genera la struttura statuale, non esente da corruzioni e estremismi. Per porre rimedio alla caduta, Agostino propone così un’educazione del genere umano fondata sull’annuncio del nuovo, senza però istituire, per il privilegio accordato alla storia della salvezza, una regolamentazione delle cose temporali. È l’agostinismo politico successivo che individua un codice positivo per l’esercizio del potere politico e che trova in Giovanni di Salisbury una specifica formulazione del problema: il principe deve osservare le norme che derivano dalla legge superiore di Dio, che vincola con regole universali tutti gli uomini e stabilisce i principi regolativi delle funzioni dello Stato, accanto a quelle della Chiesa. La politica rinviene il suo ordine operativo nella transizione dall’affermazione metafisica della norma assoluta all’analisi dell’organismo dello Stato.

Marassi, M., Salvezza della storia e ordine della politica. In margine al Policraticus di Giovanni di Salisbury, in I Filosofi e l'Europa. Atti del XXXVI Congresso Nazionale di Filosofia della Società Filosofica Italiana, (Verona, 26-29 April 2007), Mimesis, Milano 2009: 69-112 [http://hdl.handle.net/10807/7786]

Salvezza della storia e ordine della politica. In margine al Policraticus di Giovanni di Salisbury

Marassi, Massimo
2009

Abstract

The divine order has been transgressed since the beginning of mankind: this is why a research must be carried out, about the fragility of life, its corruption and its extremisms. In order to remedy man’s fall, Augustine proposes a human education based on the announcement of new, without setting a rule for temporal things, as the history of salvation is granted a privilege. John of Salisbury finds a specific solution for the problems of his times: the prince must observe the superior laws which come from God, as the latter universally rules all human beings. Moreover, God’s rules set the principles both for the State and the Church. The role of politics is to affirm the metaphysical order in the State’s organism.
2009
Italiano
I Filosofi e l'Europa. Atti del XXXVI Congresso Nazionale di Filosofia della Società Filosofica Italiana
I Filosofi e l'Europa. Atti del XXXVI Congresso Nazionale di Filosofia della Società Filosofica Italiana
Verona
26-apr-2007
29-apr-2007
978-88-8483-854-4
Mimesis
Marassi, M., Salvezza della storia e ordine della politica. In margine al Policraticus di Giovanni di Salisbury, in I Filosofi e l'Europa. Atti del XXXVI Congresso Nazionale di Filosofia della Società Filosofica Italiana, (Verona, 26-29 April 2007), Mimesis, Milano 2009: 69-112 [http://hdl.handle.net/10807/7786]
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