The article’s goal is to offer a contribute for the methodological reading of the helper services, especially of the social-educative’s services. The first part of the article presents the educative method prospective as a complex of forms, including the form of relation. This theoretical model is then used as horizon of reference to read the methodological characteristics of some services: scholar counseling, oratirios, educative centers, educative community for youngers.
L’articolo intende offrire un contributo per una lettura metodologica dei servizi d’aiuto, soprattutto dei servizi socio-educativi. La prima parte dell’articolo presenta la prospettiva del metodo educativo come complesso di forme, all’interno delle quali si colloca anche la forma della relazione. Questo modello teorico è poi utilizzato come orizzonte di riferimento per leggere le caratteristiche metodologiche di alcuni servizi: il counseling scolastico; gli oratori, i centri educativi le comunità per minori.
Triani, P., I servizi d'aiuto e la relazione educativa. Spazi, contesti e metodologie, in Parmigiani David, P. D., Traverso Andre, T. A., Progettare l'educazione. Contesti, competenze, esperienze, Franco Angeli, Milano 2011 <<DiScuTerE>>,: 26-42 [http://hdl.handle.net/10807/7552]
I servizi d'aiuto e la relazione educativa. Spazi, contesti e metodologie
Triani, Pierpaolo
2011
Abstract
The article’s goal is to offer a contribute for the methodological reading of the helper services, especially of the social-educative’s services. The first part of the article presents the educative method prospective as a complex of forms, including the form of relation. This theoretical model is then used as horizon of reference to read the methodological characteristics of some services: scholar counseling, oratirios, educative centers, educative community for youngers.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.