In a sequential conception of life cycle, adulthood coincides with the stage of caring for the next generations (children, adolescents, young people) and previous (old age). But today the border between generations is uncertain and adults are not only caregivers, but also beneficiaries of care, especially when they are in conditions of existential fragility. In the care for the others, ethic of responsibility and ethic of care are strictly connected. Moreover its necessary to take care of themselves in order to the capability to care for others. The main aspect of educational care in adulthood, in a phenomenological-existential perspective, is the skill to compose a life and to maintain an existential project overcoming the “facticity” of the situation and remainimg open to the possibility and the potentiality of being.
In una concezione sequenziale del ciclo di vita, l'età adulta coincide con la fase di cura per le generazioni successive (bambini, adolescenti, giovani) e precedenti (vecchiaia). Ma oggi il confine tra le generazioni è incerto e gli adulti non sono solo erogatori di cura, ma anche destinatari di cura, soprattutto quando sono in condizioni di fragilità esistenziale. Nella cura per gli altri, etica della responsabilità ed etica della cura sono strettamente collegate. Inoltre è necessario anche prendersi cura di sé, per prendersi cura degli altri. L'aspetto principale della cura educativa in età adulta, secondo una prospettiva fenomenologico-esistenziale, è la capacità di comporre una vita e coltivare un progetto esistenziale, superando la "fatticità" della situazione e rimanendo aperti alla possibilità e al poter-essere.
Iori, V., Gli adulti e la cura educativa, <<PEDAGOGIA OGGI>>, 2011; (1-2): 86-92 [http://hdl.handle.net/10807/7426]
Gli adulti e la cura educativa
Iori, Vanna
2011
Abstract
In a sequential conception of life cycle, adulthood coincides with the stage of caring for the next generations (children, adolescents, young people) and previous (old age). But today the border between generations is uncertain and adults are not only caregivers, but also beneficiaries of care, especially when they are in conditions of existential fragility. In the care for the others, ethic of responsibility and ethic of care are strictly connected. Moreover its necessary to take care of themselves in order to the capability to care for others. The main aspect of educational care in adulthood, in a phenomenological-existential perspective, is the skill to compose a life and to maintain an existential project overcoming the “facticity” of the situation and remainimg open to the possibility and the potentiality of being.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.