The article places the DBE in the frame of the research on the history of education in Italy and its evolution in the last thirty years. This development, which could be defined tortuous rather than linear, was long affected by a neo-idealistic prejudice, and only slowly was able to liberate itself from it since the 1970’s, when it opened out to the more conscious methodology of the historical research and of the human sciences. This evolution is characterized by manifold needs: for more specific research issues, for a confident methodology, for sources retrieval and endorsement, for new research tools. Such needs have consequently been put into dialogue with the different fields of the historical research and, more recently, with the suggestions from scholars and research groups working abroad. The DBE is part of such development, since it offers a valuable research tool that not only fills an undeniable gap, but also represents an essential starting point for scholars willing to deal with such research field.

Il saggio presenta il Dizionario Biografico dell’Educazione 1800-2000, a cura di G. Chiosso e R. Sani, edito nel 2013, nel quadro degli sviluppi della ricerca storico-educativa nel nostro paese nell’ultimo trentennio. Si è trattato di uno sviluppo non lineare, sul quale ha pesato il ritardo con cui tale settore si è affrancato dall’ipoteca neoidealista per aprirsi progressivamente, dagli anni Settanta del secolo scorso, alle metodologie più avvertite della ricerca storica e delle scienze umane. Il percorso di crescita appare segnato dalla volontà di specificazione degli ambiti di indagine, di definizione metodologica, di individuazione e valorizzazione di fonti inedite e a stampa, di predisposizione di strumenti per la ricerca, in un dialogo, via via più solido, con i diversi ambiti della ricerca storica e un confronto, solo recentemente più sicuro, con i gruppi di studio stranieri. Il Dizionario Biografico dell’Educazione ben si inscrive in tale linea di sviluppo. Con le più di 2.000 voci biografate, esso fornisce agli studiosi un prezioso strumento di ricerca, che non solo colma un’evidente lacuna, ma che costituisce altresì un imprescindibile punto di partenza per chi dovrà confrontarsi con questo campo di indagine.

Ghizzoni, C. F., Il Dizionario Biografico dell’Educazione e la ricerca storico-pedagogica in Italia negli ultimi trent’anni, <<SOCIETÀ E STORIA>>, 2015; (149): 553-560. [doi:10.3280/SS2015-149005] [http://hdl.handle.net/10807/69631]

Il Dizionario Biografico dell’Educazione e la ricerca storico-pedagogica in Italia negli ultimi trent’anni

Ghizzoni, Carla Francesca
2015

Abstract

The article places the DBE in the frame of the research on the history of education in Italy and its evolution in the last thirty years. This development, which could be defined tortuous rather than linear, was long affected by a neo-idealistic prejudice, and only slowly was able to liberate itself from it since the 1970’s, when it opened out to the more conscious methodology of the historical research and of the human sciences. This evolution is characterized by manifold needs: for more specific research issues, for a confident methodology, for sources retrieval and endorsement, for new research tools. Such needs have consequently been put into dialogue with the different fields of the historical research and, more recently, with the suggestions from scholars and research groups working abroad. The DBE is part of such development, since it offers a valuable research tool that not only fills an undeniable gap, but also represents an essential starting point for scholars willing to deal with such research field.
2015
Italiano
Ghizzoni, C. F., Il Dizionario Biografico dell’Educazione e la ricerca storico-pedagogica in Italia negli ultimi trent’anni, <<SOCIETÀ E STORIA>>, 2015; (149): 553-560. [doi:10.3280/SS2015-149005] [http://hdl.handle.net/10807/69631]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/69631
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact