The figure of the emperor Constantine I, for whose actions the Dante's "Divine Comedy" provides one assessment, is instead unanimously exalted or defended in 17th and 18th century Italian literature. In particular, two genres in which Constantine is the protagonist are the heroic poem and the tragedy. In the first, 17th-century authors (Biffi, Grisaldi, Tronsarelli, Testi, de Notariis) appear to incorporate the invitation contained in Tasso's "Dialoghi", which pointed to the first Christian emperor as a hero to celebrate, and refer mainly to the model of "Gerusalemme liberata". On the contrary, well into the 19th century tragedies concerning Constantine do not deal with political and military events, but with a family affair - the death sentence decreed by the sovereign for his son Crispus, slandered by his stepmother Fausta; the archetype is "Crispus" in Latin by the Jesuit Bernardino Stefonio, printed in 1601, a European drama. Finally, the article examines "I fasti sacri" by Sforza Pallavicino, written between 1630 and 1634, presenting a Constantine less bound to the legendary aspects of hagiography and ecclesiastical propaganda and more respectful of historical reality.
La figura dell'imperatore Costantino I, del cui operato la "Commedia" dantesca offre una valutazione non univoca, viene invece pressoché concordemente esaltata o difesa nella letteratura italiana dei secoli XVII e XVIII. Due in particolare sono in generi nei quali Costantino si afferma come protagonista, il poema eroico e la tragedia. Nel primo gli autori del Seicento (Biffi, Grisaldi, Tronsarelli, Testi, de Notariis) sembrano recepire un invito contenuto nei "Dialoghi" tassiani, che additavano il primo imperatore cristiano come eroe da celebrare, e si rifanno in prevalenza al modello della "Gerusalemme liberata". Le tragedie di argomento costantiniano per contro, diffuse fino a Ottocento inoltrato, non trattano eventi politico-militari, ma una vicenda familiare, la condanna a morte, per volontà del sovrano, del figlio Crispo, calunniato dalla propria matrigna Fausta: l'archetipo è costituito dal "Crispus" latino del gesuita Bernardino Stefonio, a stampa nel 1601, dramma dalla fortuna europea. Vengono infine presi in esame "I fasti sacri" di Sforza Pallavicino, composti fra il 1630 e il 1634, che intendono presentare un Costantino meno legato agli aspetti leggendari dell'agiografia e della propaganda ecclesiastica e più rispettoso della realtà storica.
Corradini, M. M., Il personaggio di Costantino nella letteratura italiana dell'età moderna, <<SEICENTO E SETTECENTO>>, 2014; 9 (N/A): 109-124 [http://hdl.handle.net/10807/64303]
Il personaggio di Costantino nella letteratura italiana dell'età moderna
Corradini, Marco Maria
2014
Abstract
The figure of the emperor Constantine I, for whose actions the Dante's "Divine Comedy" provides one assessment, is instead unanimously exalted or defended in 17th and 18th century Italian literature. In particular, two genres in which Constantine is the protagonist are the heroic poem and the tragedy. In the first, 17th-century authors (Biffi, Grisaldi, Tronsarelli, Testi, de Notariis) appear to incorporate the invitation contained in Tasso's "Dialoghi", which pointed to the first Christian emperor as a hero to celebrate, and refer mainly to the model of "Gerusalemme liberata". On the contrary, well into the 19th century tragedies concerning Constantine do not deal with political and military events, but with a family affair - the death sentence decreed by the sovereign for his son Crispus, slandered by his stepmother Fausta; the archetype is "Crispus" in Latin by the Jesuit Bernardino Stefonio, printed in 1601, a European drama. Finally, the article examines "I fasti sacri" by Sforza Pallavicino, written between 1630 and 1634, presenting a Constantine less bound to the legendary aspects of hagiography and ecclesiastical propaganda and more respectful of historical reality.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.