The essay deals with the aim (that is typical of Canon Law, too) to “reestablish justice” in relation with unfair aggressions. It starts from the strong orientation of moral Theology and of the Magisterium that limits the direct use of force only to situations in which the legitimate defense is clear. First, the work illustrates the reasons for leaving the just war theory, having regard to a notion of justice which cannot be based anymore on the reciprocity of behavior, to the necessity of contrasting in advance the egoistic interests which favor armed conflicts, and to the possibility of destructive effects that a war can cause today for mankind. Then, the author explains why the notion of legitimate defense is actually a form of “imperfect” justice, linked to the presence of evil in human condition, because it does not allow to “reestablish justice” in relation with the killed aggressor. So that, it is evident the fundamental role played by the commitment to avoid conflicts, and the idea of “global citizenship” is enhanced, in order to go progressively and pacifically beyond the divisions among the nations. In this perspective, the Church can offer a specific contribution, thanks to its role of sole entity that remains autonomous from the States and has an effectively universal influence. The result is a possibility to reshape the incidence of Canon Law in legal culture, because of its nature of supranational legal system.

Il testo riflette circa la finalità, che è propria dello stesso diritto canonico, di «ristabilire la giustizia» in rapporto ad aggressioni ingiuste, muovendo dall’orientamento teologico-morale e magisteriale ormai molto solido che limita l’uso diretto della forza ai soli i casi in cui sussistano i presupposti della legittima difesa. Vengono in particolare approfondite le motivazioni del commiato dal concetto di «guerra giusta»: con riguardo sia a un concetto di giustizia che non può più essere fondato sulla corrispettività dei comportamenti, sia alla necessità di contrastare sul piano preventivo gli interessi egoistici che favoriscono i conflitti armati, sia agli esiti distruttivi del genere umano che la guerra, oggi, può determinare. Nel contempo, si evidenzia come la nozione di legittima difesa rappresenti, comunque, una realtà di giustizia «imperfetta», legata alla presenza del male nella condizione umana, in quanto non consente di «ristabilire la giustizia» anche nei confronti dell’aggressore ucciso: il che rimarca il ruolo cardine dell’impegno volto alla prevenzione dei conflitti. Su questa via, è valorizzata l’idea di «cittadinanza globale», mirante a superare in modo progressivo e pacifico le divisioni fra gli Stati, secondo una prospettiva cui la Chiesa può offrire un contributo specifico nel suo ruolo di unica entità autonoma dagli Stati che abbia respiro effettivamente universale. Ne derivano chance per ripensare l’incidenza del diritto canonico nella cultura giuridica, quale ordinamento tipicamente sovrannazionale.

Eusebi, L., La legittima difesa come categoria alla prova. Fine della nozione di guerra giusta e problemi aperti, <<MONITOR ECCLESIASTICUS>>, 2014; CXXIX (2): 437-452 [http://hdl.handle.net/10807/64126]

La legittima difesa come categoria alla prova. Fine della nozione di guerra giusta e problemi aperti

Eusebi, Luciano
2014

Abstract

The essay deals with the aim (that is typical of Canon Law, too) to “reestablish justice” in relation with unfair aggressions. It starts from the strong orientation of moral Theology and of the Magisterium that limits the direct use of force only to situations in which the legitimate defense is clear. First, the work illustrates the reasons for leaving the just war theory, having regard to a notion of justice which cannot be based anymore on the reciprocity of behavior, to the necessity of contrasting in advance the egoistic interests which favor armed conflicts, and to the possibility of destructive effects that a war can cause today for mankind. Then, the author explains why the notion of legitimate defense is actually a form of “imperfect” justice, linked to the presence of evil in human condition, because it does not allow to “reestablish justice” in relation with the killed aggressor. So that, it is evident the fundamental role played by the commitment to avoid conflicts, and the idea of “global citizenship” is enhanced, in order to go progressively and pacifically beyond the divisions among the nations. In this perspective, the Church can offer a specific contribution, thanks to its role of sole entity that remains autonomous from the States and has an effectively universal influence. The result is a possibility to reshape the incidence of Canon Law in legal culture, because of its nature of supranational legal system.
2014
Italiano
Eusebi, L., La legittima difesa come categoria alla prova. Fine della nozione di guerra giusta e problemi aperti, <<MONITOR ECCLESIASTICUS>>, 2014; CXXIX (2): 437-452 [http://hdl.handle.net/10807/64126]
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