This paper regards the changes of women role in feasts and ceremonies of renaissance Florence under the oligarchic and medicean hegemony. Following the transformations of women's image during the Quattrocento, the paper shows the way in which the gotic-burgundian stile, preferred by the citizen élites in the beginning of the century, was slowly substituted by the neoplatonic one, conceived as a new and distinctive form of political language of the ruling class led by Lorenzo il Magnifico. The process of these changes, which would be of the greatest importance for communication and political propaganda in the following century, is delineated with a selection of images (painting, marble busts and sumptuary objects) analized in the light of the festive and ceremonial events of the Quattrocento Florence.

Questo lavoro riguarda i cambiamenti del ruolo delle donne nelle feste e cerimonie della Firenze rinascimentale sotto l'egemonia oligarchica e medicea. A seguito delle trasformazioni dell'immagine delle donne durante il Quattrocento, la relazione mostra il modo in cui lo stile gotico-borgognone, preferito dalle élites cittadine all'inizio del secolo, fu lentamente sostituito da quello neoplatonico, concepito come una forma nuova e distintiva del linguaggio politico della classe dirigente guidata da Lorenzo il Magnifico. Il processo di questi cambiamenti, che sarebbe stato importantissimo per la comunicazione e la propaganda politica del secolo successivo, è delineato attraverso una selezione di immagini (dipinti, busti di marmo e oggetti suntuari) analizzate alla luce degli eventi festivi e cerimoniali della Firenze del Quattrocento.

Ventrone, P., The ceremonial role of women and its transformations in Medici Florence between Cosimo il Vecchio and Lorenzo il Magnifico, in Renaissance then and now: danza, musica e teatro per un nuovo Rinascimento, (Firenze, 07-09 May 2013), ETS, Firenze 2014: 123-150 [http://hdl.handle.net/10807/63118]

The ceremonial role of women and its transformations in Medici Florence between Cosimo il Vecchio and Lorenzo il Magnifico

Ventrone, Paola
2014

Abstract

This paper regards the changes of women role in feasts and ceremonies of renaissance Florence under the oligarchic and medicean hegemony. Following the transformations of women's image during the Quattrocento, the paper shows the way in which the gotic-burgundian stile, preferred by the citizen élites in the beginning of the century, was slowly substituted by the neoplatonic one, conceived as a new and distinctive form of political language of the ruling class led by Lorenzo il Magnifico. The process of these changes, which would be of the greatest importance for communication and political propaganda in the following century, is delineated with a selection of images (painting, marble busts and sumptuary objects) analized in the light of the festive and ceremonial events of the Quattrocento Florence.
2014
Inglese
Renaissance then and now: danza, musica e teatro per un nuovo Rinascimento
Renaissance then and now: danza, musica e teatro per un nuovo Rinascimento
Firenze
7-mag-2013
9-mag-2013
978-884673940-7
ETS
Ventrone, P., The ceremonial role of women and its transformations in Medici Florence between Cosimo il Vecchio and Lorenzo il Magnifico, in Renaissance then and now: danza, musica e teatro per un nuovo Rinascimento, (Firenze, 07-09 May 2013), ETS, Firenze 2014: 123-150 [http://hdl.handle.net/10807/63118]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/63118
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact