Luzi accompanied his poetical vein with a persevering historical-theoretical reflection, entrusted to essays, articles, conferences, prefaces and anthologies, where he carved out the role of critical conscience of literary modernity. He intervened many times on the specific theme, interpreting modernity in a dramatic key, as a head on collision between what Snow called "Le due culture", that are "science and technology" from one side, "le beniamine dell'era moderna", and "poetry" on the other side, "come voce più alta dell'umanesimo". Luzi reads the way of modern poetry as characterized by orphanhood and disorientation, but also indicates a possible way out in the intimately Christian direction of the creatural humbleness and of the mystery of incarnation.

Luzi ha accompagnato la sua vena poetica con un'assidua riflessione storico-teorica, affidata a saggi, articoli, conferenze, prefazioni e antologie, in cui si è ritagliato il ruolo di coscienza critica della modernità letteraria. Sul tema specifico è intervenuto più volte, interpretando la modernità in chiave drammatica, come scontro frontale tra quelle che Snow ha chiamato "Le due culture", ovvero "la scienza e la tecnologia" da una parte, "le beniamine dell'era moderna", e "la poesia" dall'altra, "come voce più alta dell'umanesimo". Luzi legge criticamente il cammino della poesia moderna all'insegna dell'orfanità e dello spaesamento, ma indica anche una possibile via d'uscita nella direzione intimamente cristiana dell'umiltà creaturale e del mistero dell'incarnazione.

Langella, G., Mario Luzi e il dramma della modernità, <<RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA>>, 2014; 32 (3): 139-147 [http://hdl.handle.net/10807/62456]

Mario Luzi e il dramma della modernità

Langella, Giuseppe
2014

Abstract

Luzi accompanied his poetical vein with a persevering historical-theoretical reflection, entrusted to essays, articles, conferences, prefaces and anthologies, where he carved out the role of critical conscience of literary modernity. He intervened many times on the specific theme, interpreting modernity in a dramatic key, as a head on collision between what Snow called "Le due culture", that are "science and technology" from one side, "le beniamine dell'era moderna", and "poetry" on the other side, "come voce più alta dell'umanesimo". Luzi reads the way of modern poetry as characterized by orphanhood and disorientation, but also indicates a possible way out in the intimately Christian direction of the creatural humbleness and of the mystery of incarnation.
2014
Italiano
Langella, G., Mario Luzi e il dramma della modernità, <<RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA>>, 2014; 32 (3): 139-147 [http://hdl.handle.net/10807/62456]
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